Az azonos néven futó új adónemet minden, a vállalkozás tulajdonában lévő személygépkocsi után meg kell fizetni, sőt, ez igaz azokra a járművekre is, amelyek magánszemély tulajdonában vannak ugyan, ám használatuk után költséget számolnak el.

Mivel a nem magánszemély tulajdonában álló személygépkocsik így is, úgy is adókötelesek, a vállalkozások adófizetésére nincs hatással az, hogy számolnak-e el költséget az autók után. A magánszemélyek azonban azzal válnak az új alanyává, ha érvényesíteni kívánják a szervizelés, az üzemanyag, a tárolás vagy parkolás, az autópálya-matrica költségét, illetve egyéb, a gépkocsival járó kiadásokat. Erre egyéni vállalkozók, adószámos magánszemélyek körében vagy akkor kerülhet sor, amikor a munkavállaló feladata ellátása érdekében a munkáltató „rendelkezésére” bocsátja saját személygépkocsiját.

Külön kérdéseket vet fel az evások adófizetése. Míg jelenleg valamennyi, az egyszerűsített vállalkozói adó hatálya alá tartozó adózó mentesül a cégautóadó befizetése alól, ez jövőre már nem így lesz. Az evás társas vállalkozások kötelesek lesznek adót fizetni a tulajdonukban lévő személygépkocsik után, az egyéni vállalkozók azonban nem. Utóbbiakat a magánszemélyekre vonatkozó kitétel mentesíti az adófizetés alól: ha nem számolnak el a gépkocsival összefüggő költségeket, nem kell cégautóadót fizetniük. Miután azonban az evás társaságokra sem túlzottan jellemző a céges autók birtokolása – miután az ehhez kapcsolódó költségeket eddig sem számolhatták el –, vélhetően ebben a körben keveseket érint majd a szigorítás – mutatott rá lapunk kérdésére Zara László adótanácsadó.

A vállalkozások egy része azonban már most zúgolódik az új cégautóadó bevezetése miatt: nem is az adó mértékét, hanem az adminisztrációs terhelés növekedését kifogásolják. Az idén a kocsi értéke és kora szerint húszféle adótétel szerepel a jogszabályban. Ezt azonban csak a cégautó magáncélú használata után kell megfizetni. Jövőre viszont sokkal többeket érint az amúgy alacsonyabb teher. A végül 7 százalékos új adót – a pénzügyi tárca eredeti javaslatában még 6 százalék szerepelt – ugyanis a személygépkocsik bekerülési értéke alapján kell majd megfizetni, figyelembe véve az autó korát is. Az adó alapját képező érték a gyártás évét követő első és második esztendőben 10-10 százalékkal, azután pedig évi 5-5 százalékkal csökken, tehát annak újra és újra utána kell számolni.

További odafigyelést kíván az adózóktól az, hogy a terhet csak azon hónapok után kell befizetni, amikor a kötelezettség valóban fennállt. Ez magánszemély esetében azt jelenti, hogy amennyiben a személygépkocsi után költséget számol el, az adókötelezettség a következő hónap első napjától él. A tervek szerint a kiküldetési rendelvény alapján, valamint a munkába járás címén történő térítés nem számít költségelszámolásnak. Szakemberek ezért arra számítanak, hogy 2009-ben robbanásszerűen növekedni fog az ilyen rendelvények száma. A kettős adóztatás elkerülése érdekében az új cégautóadóból le lehet vonni az ugyanazon gépkocsira fizetett gépjárműadót.