Leonov Péter vezérigazgató ugyanakkor az MTI-nek adott nyilatkozatában elismerte: az, hogy az idén is veszteséges lesz a Malév, jelzi, hogy friss pénzügyi forrásra is szükség van. A jelenlegi világgazdasági helyzetben a többi légitársasághoz hasonlóan „természetesen mi is nehéz időket élünk”, de a partnerek türelmet tanúsítanak, sikerült megállapodni könnyítésekről és átütemezésekről – mondta a vezető.

Szakmai körökben az elmúlt hetekben, így a múlt hét végén is egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a Malév súlyos pénzügyi helyzete egyáltalán nem lett könnyebb. A pénzügyi problémákra utalt, hogy a pilóták egyre többször a hazainál olcsóbb állomáshelyeken tankoltak, sőt tüntettek is a bejelentett elbocsátások miatt. Az orosz légi háttér – Borisz Abramovics elnök légivállalkozásai – megroggyant, maga az elnök azonban továbbra is kitart a Malév mellett, és azt mondta, hogy otthoni gondjai nem befolyásolják a Malév üzletmenetét.

Az orosz háttér pénzügyi szereplője, a Malév fő finanszírozójának számító Vnyesekonombank azonban nem bízza a véletlenre a dolgot: megbízottja tudomásunk szerint Budapesten egyeztet. A bank nemrégiben 30 millió euró hitelkeretet nyitott, ebből a Malév már 12 millió eurót lehívott, 18 millió euró lehívása pedig folyamatban van. Ezt a pénzt a légitársaság a működésre és a flotta harmonizációjára fordítja – erősítette meg a vezérigazgató.

Az orosz fél vélhetően nem hagyja csődbe menni a Malévot, ez presztízskérdés is, amellett hogy uniós vállalat lévén, a Malév hídfőállás is az oroszoknak. Közvetve erre utalhatott a vezérigazgató, amikor a távirati iroda szerint hangsúlyozta, hogy a Malév a magyar gazdaság szempontjából is fontos szereplő, hiszen az elmúlt évben hétmilliárd forint veszteség mellett is közel 15 milliárd forintot fizetett be a központi költségvetésbe.

A Malév a tervezetthez képest 1,6 milliárd forinttal kisebb, mintegy 7,4 milliárd forint üzemi szintű veszteségre számít az idén, és a vezérigazgató jó jelnek tartja, hogy a légitársaság növelte piaci részesedését Ferihegyen. Az utasszámot a kapacitáscsökkentés ellenére tartani tudja. Míg a világ légi közlekedésében komoly visszaesés tapasztalható, a Malév forgalma stagnál, sőt, novemberben – a 10 százalékos járatszámcsökkenés ellenére is – 1,25 százalékkal bővült az utasforgalom.
Az összes bevétel az év egészében várhatóan az előző évi szintjén alakul, ezen belül a menetrend szerinti járatokból származó bevétel 3 százalékkal, 3,4 milliárd forinttal nő. A költségek ugyanakkor – a drasztikus üzemanyagár-emelkedés ellenére – egy százalékkal csökkennek – mondta.

Az augusztusban bejelentett létszám-optimalizálás november végére befejeződött. Az illetékes munkaügyi központnak bejelentett 400-ból végül kevesebb mint 100 dolgozót kellett rendes felmondással elbocsátani. Az érdekeltekkel és az érdekképviseletekkel való együttműködésnek köszönhetően nyugdíjazással, előre hozott nyugdíjazással és részmunkaidős foglalkoztatással a létszám végül 250-nel csökken. A létszámcsökkentés évi mintegy egymilliárd forint megtakarítást hoz, miközben egyszeri költsége is hasonló nagyságrendű.

A Malév visszafizette az általa felvett összes projekthitelt, emögött állami garancia volt. Már csak az Európai Beruházási Bank hitelének egy része van hátra, ennek fedezete az eladásra váró két Bombardier CRJ repülőgép. Kamarás Zoltán, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. igazgatója közölte, hogy a Malév rendben fizeti a hitel kamatait, és törleszti a tőkét.