BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kamatadó: sokakat nem zavar


Lehet, hogy a kamatadó felfüggesztése lesz a gazdasági válság hatására formálódó új adócsomag első eleme – a hét végén ugyanis ismét terítékre került a mintegy 70 milliárd forintnyi költségvetési bevételt érintő kérdés. A Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke, Futó Péter egy korábbi javaslatot elevenített fel, amikor azt mondta: egy-két évre érdemes lenne eltekinteni a kamatadó beszedésétől, így ugyanis növelni lehet a megtakarítási kedvet és ezáltal az állampapírok iránti keresletet is. Ugyanerre tett javaslatot a 2009-es költségvetés országgyűlési vitája során a Fidesz. A végül leszavazott módosító javaslat szintén két évre kívánta felfüggeszteni a megtakarításokra kivetett 20 százalékos adót.

A kamatadó felfüggesztésének nem lenne számottevő hatása a befektetések alakulására – legalábbis ez a véleménye a Világgazdaságnak nyilatkozó Vámosi-Nagy Szabolcsnak. Az Ernst & Young adószakértője, az adóhivatal korábbi elnökhelyettese azzal érvel, hogy amikor annak idején a devizabetétekre is adót vetettek ki, egyes várakozásokra rácáfolva nem csökkent, ellenkezőleg, tovább nőtt az ilyen jellegű megtakarítások összértéke. Egy ilyen lépés hatására csak nagyon kevesen vennék elő a vánkos alatt pihenő milliókat – fogalmazott.

A lapunknak nyilatkozó adószakértők egyetértettek abban: a kamatadó kivezetése helyett sokkal nagyobb szükség lenne az élőmunka terhének lefaragására. Még akkor is, ha a kamatadó éves bevételének megfelelő költségvetési mozgástér felhasználásával – ha egyáltalán van ilyen – csupán egy százalékpontnyi járulékcsökkentés válik lehetségessé. A pénzügyi tárca közlése szerint novemberig az idén 62 milliárd forint folyt be ebből az adónemből, az éves bevételi várakozás 70 milliárd körüli. Ek-

kora mértékű élőmunkateher-csökkentésnek azonban inkább lehet gazdaságélénkítő hatása, ezáltal nagyobb eséllyel elejét lehet venni a foglalkoztatási ráta csökkenésének, mint a kamatadó felfüggesztésével – mutatott rá Zara László, az adókamara elnöke, a Gazdasági Versenyképesség Kerekasztal adómunkacsoportjának vezetője is. Hozzátette: nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy Magyarországon igen alacsony a megtakarítások aránya, a lakosság mindössze 15 százaléka rendelkezik ilyennel, és ez a kamatadó bevezetése előtt is így volt.

Nem ért egyet a javaslattal Felcsuti Péter, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója, a Magyar Bankszövetség elnöke sem. Jelenleg Magyarországon a reálkamat rendkívül magas, még nettó alapon, a kamatadó után számolva is, ennek ellenére – legalábbis egyelőre – a megtakarítási hajlandóság nagyon alacsony – mondta. Szerinte az emberek minden különösebb ösztönzés nélkül átalakítják fogyasztási szokásaikat a megtakarítások javára abban az ütemben, ahogy szembesülnek azzal, hogy a válság nem csupán a vállalatokat és az államot, de őket is erőteljesen érinti.

Makrogazdasági szempontból sem lenne előnyös a kamatadó eltörlése Barcza György, a K&H vezető elemzője szerint. Közgazdaságilag az az adórendszer torzítja legkevésbé az optimális termelést, amelyben a jövedelmek azonos adókulccsal adóznak – mondta az elemző, aki szerint a szóban forgó adónem felfüggesztése ilyen szempontból jelentősen torzítaná az adórendszert.

Szimpatizál viszont a gondolattal a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége, mert – mint azt Temmel András, a szövetség főtitkára lapunknak elmondta – támogatandó minden olyan javaslat, amely a lakosság megtakarítási hajlandóságát ösztönzi.

Egyébként az idén az év első felében jelentős kedvezmény illeti meg azokat, akik offshore cégükben lévő vagyonukat hazahozzák, és annak legalább felét államkötvények vásárlására fordítják. Ezen túl a 2006. szeptember 1-je óta vásárolt állampapí-

rok kamata után valóban adót kell fizetni, a korábban váltott kötvények esetében azonban az első kamatkifizetés, valamint a visszaváltáskor kapott jövedelem mentes a kamatadó alól. KR–VV



Vélemények

Kékesi Tibor, MSZP

A frakciónak nincs még közös álláspontja. Úgy lenne érdemes a feltevést megvizsgálni, ha ezt közvetlenül állampapírok esetében alkalmaznánk. Előnyösebb lenne a megtakarítások miatt csak egy-két évre felfüggeszteni

Tállai András, Fidesz

A Fidesz-frakció tavalyi adótörvény-módosító javaslata volt, amelyet leszavazott a parlament. Örülök, hogy most felvetődött. Természetesen támogatjuk és megszavazzuk, mert a gazdaságösztönzés egy eszköze lehet

Herényi Károly, MDF

Támogatjuk és megszavazzuk, mert a konzervatív gazdaságpolitika támogat minden megtakarításösztönzést. Azon ugyanakkor el lehetne gondolkodni, hogy a bankokra bízzuk-e ezen megtakarításokat

Horn Gábor, SZDSZ

Jó ötletnek tartjuk. Minden olyan adócsökkentést támogatunk, amely mobilizálja a gazdaságot és erősíti a megtakarításokat. Ugyanakkor jobban szeretnénk átfogó adórendezést, mint egy-egy elemet

A frakciónak nincs még közös álláspontja. Úgy lenne érdemes a feltevést megvizsgálni, ha ezt közvetlenül állampapírok esetében alkalmaznánk. Előnyösebb lenne a megtakarítások miatt csak egy-két évre felfüggeszteni

Tállai András, Fidesz

A Fidesz-frakció tavalyi adótörvény-módosító javaslata volt, amelyet leszavazott a parlament. Örülök, hogy most felvetődött. Természetesen támogatjuk és megszavazzuk, mert a gazdaságösztönzés egy eszköze lehet

Herényi Károly, MDF

Támogatjuk és megszavazzuk, mert a konzervatív gazdaságpolitika támogat minden megtakarításösztönzést. Azon ugyanakkor el lehetne gondolkodni, hogy a bankokra bízzuk-e ezen megtakarításokat

Horn Gábor, SZDSZ

Jó ötletnek tartjuk. Minden olyan adócsökkentést támogatunk, amely mobilizálja a gazdaságot és erősíti a megtakarításokat. Ugyanakkor jobban szeretnénk átfogó adórendezést, mint egy-egy elemet-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.