Energiaügyi, autó- és hadiipari megállapodásokat is aláír Párizsban Vlagyimir Putyin orosz miniszterelnök, aki tegnap érkezett a francia fővárosba. Putyin ma találkozik Francois Fillon kormányfővel, Jacques Chirac korábbi államfővel, és részt vesz a kétoldalú együttműködés erősítésére hivatott közös bizottság ülésén. A látogatás fontosságát jelzi, hogy az orosz miniszterelnököt kormányának számos tagja, így két helyettese, gazdasági fejlesztési, közlekedési, oktatási és távközlési minisztere is elkísérte. Összesen 25 egyezmény aláírása várható.
Moszkva reményei szerint a tárgyalások eredményeként Franciaország is felsorakozik az Északi és a Déli Áramlat támogatói közé. A Balti-tenger alatt húzódó Északi Áramlat gázvezeték esetében a GDF Suez bevonása a cél, a Déli Áramlat megvalósításában pedig az Électricité de France-t tennék érdekeltté. Ezzel Putyin azt az energiaügyi együttműködési hálózatot bővítené ki, amelyet még az elnöksége idején kezdtek el, miután Gerhard Schröder korábbi német kancellár megkapta az Északi Áramlat projektjének elnöki székét, a Déli Áramlat legfőbb támogatójának pedig sikerült megnyernie Silvio Berlusconi olasz miniszterelnököt. Utóbbi projektben az olasz ENI-nek 50 százalékos részesedése van.
Érdekei érvényesítésére „a Kreml a bilateralizációt használja, amely az orosz diplomácia egyik hagyományos eszköze” – értékelte a terveket Thomas Gomart, a nemzetközi kapcsolatok francia intézete orosz központjának igazgatója. „Az oroszok azokat a kereskedelmi és személyes kapcsolatokat használják, amelyeket hosszú évek alatt a Gazprom épített ki a nemzeti vállalatokkal” – idézi a szakértőt a Bloomberg.
Bár Nicolas Sarkozy francia államfő egyéb külföldi elfoglaltságai miatt most nem találkozik Putyinnal, 2007-es hivatalba lépése óta csak erősödtek a kétoldalú kapcsolatok. A Total csatlakozott a Barents-tengeri Stokman gázmező feltáráshoz, amely a világ egyik legnagyobb ismert lelőhelye. Sarkozy sikeresen működött közre az Oroszország és Grúzia között tavaly kirobbant fegyveres konfliktust lezáró béke kidolgozásában, a Renault pedig 25 százalékos részesedést szerzett a Lada gépkocsikat gyártó AvtoVAZ-ban.
Az energiaügyek mellett éppen a Renault és az AvtoVAZ közötti együttműködés szorosabbra fűzése lesz a mostani látogatás egyik legfontosabb témája. A pénzügyi gondokkal küzdő orosz cég megsegítésének és versenyképessé tételének reményében Moszkva attól sem zárkózna el, hogy a Renault meghatározó részesedést szerezzen.
Nagy üzletnek ígérkezik a francia Mistral helikopterszállító anyahajók esetleges orosz megvásárlása is. Orosz tisztviselők korábban 900 millió euró értékű szerződésről beszéltek, ez a hajók oroszországi gyártásának a jogát is magában foglalná.Bloomberg, Itar-TASZSZ, AFP
Oroszország mindeddig gyanakvással tekintett a saját érdekszférájának tartott térséget érintő programra, és Dmitrij Medvegyev államfő még a napokban is haszontalannak minősítette azt. Lavrov azonban most azt mondta: „Tanulmányozzuk a keleti partnerség projektjeiben való részvételünkre vonatkozó javaslatokat.”
Oroszország mindeddig gyanakvással tekintett a saját érdekszférájának tartott térséget érintő programra, és Dmitrij Medvegyev államfő még a napokban is haszontalannak minősítette azt. Lavrov azonban most azt mondta: „Tanulmányozzuk a keleti partnerség projektjeiben való részvételünkre vonatkozó javaslatokat.”
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.