BUX 41,473.45
0.00%
BUMIX 3,899.47
0.00%
CETOP20 1,970.31
0.00%
OTP 10,290
0.00%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
0.00%
RABA 1,155
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,716
0.00%
0.00%
ALTEO 2,350
0.00%
0.00%
0.00%
EHEP 1,515
0.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
0.00%
NAP 1,172
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Az elhibázott gazdaságpolitika nyertesei szenvednek most

A gazdasági, pénzügyi válság hatásait ecsetelő híradások egyre világosabbá teszik, hogy valami alapvető ellentmondás feszül a makrogazdaság és az üzleti szféra egésze, különösen pedig az egyes részterületeinek üzleti érdekei között – írja a Világgazdaságban Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója.

Bár a gazdasági válság az üzleti szféra egésze számára súlyos próbatételt jelent, de igazából azokat az ágazatokat érinti legfájóbban, amelyek a korábbi időszakban az elhibázott gazdaságpolitikából a legtöbbet profitáltak. Inkább csak a jobb megértés kedvéért említek két tevékenységi kört, ahol különösen szembeötlő a makrogazdasági és az üzleti szereplők érdekeinek ütközése. Ezek közül az egyik leggyakrabban szereplő ágazat az autókereskedelem.

Az érintettek érthetően azt az időszakot sírják vissza, azt a gazdaságpolitikát helyeslik, amikor az éves autóeladások száma jóval meghaladta a 200 ezres darabszámot, és súlyos hibának vélik a roncsprogram hazai elvetését, a hitelezési és a korábbi kedvezmények megszüntetését. Ezzel szemben kívülállóként a makrogazdasági összefüggések alapján aligha a mostani kényszereket ítélhetjük elhibázottnak, hanem éppen ellenkezőleg.

Tudni kell, hogy 2002 és 2007 között a száz lakosra jutó gépkocsieladások számában az európai rangsorban előkelő helyen szerepeltünk. A mesterségesen felpumpált keresletre kiépült értékesítési infrastruktúra és a vállalatok száma irreálisan sok, valószínűleg normális körülmények között fele sem tud tartósan a piacon maradni. Természetesen nem arról van szó, hogy a hazai gyorsabb motorizáció, a korszerűbb gépkocsiállomány ne lenne kívánatos.

A valós fizetőképességet jócskán meghaladó korábbi autóeladásokat azonban mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az eladásokban a hitelre történő értékesítés vált meghatározóvá. Bár a világválság láthatóbbá tette a fizetőképes kereslet és a tényleges autóvásárlás közötti szakadékot, de ettől függetlenül előbb-utóbb a válság nélkül is súlyos fizetési problémák jelentkeztek volna.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek