Magyar gazdaság

Elhúzódó konszolidáció - Nehezen boldogul Varsó a büdzsé reformjával

Lengyelországnak már csak a komoly reform, egy költségvetési konszolidációs program segíthet az állami túlköltekezés leküzdésében – vélik varsói elemzők. Ugyanakkor a zuhanó államháztartási bevételek miatt a pénzügyminisztérium már kétszer elhalasztotta deficitcsökkentő terve közzétételét. Bonyolítja a helyzetet, hogy 2010-ben elnök-, 2011-ben pedig parlamenti választásokat tartanak Lengyelországban.

Jacek Rostowski tárcája azzal magyarázza a kialakult költségvetési helyzetet, hogy az állami kiadások kommunista érából örökölt 70 százalékát a bebetonozottságuk miatt rendkívül nehéz vagy lehetetlen csökkenteni. Ennek következtében viszont könnyen előfordulhat, hogy a költségvetési hiány az idén meghaladhatja a bruttó hazai termék 6 százalékát. Ez azért tölti el aggodalommal az elemzőket, mert a köztartozás törvényben rögzített 55-60 százalékos küszöbének átlépéséhez is elvezethet. Bonyolítja a helyzetet, hogy 2010-ben elnök-, 2011-ben pedig parlamenti választásokat tartanak Lengyelországban; a politikai ambíciók szintén keresztezhetik a közfinanszírozási rendszer konszolidációja érdekében tervezett intézkedések útját.
Az EU ebben a hónapban szeretné látni a konszolidációs tervet, és azt várja el, hogy az évente készülő konvergenciaprogrammal összhangban alakítsák ki a deficit- és köztartozás-csökkentés többéves menetrendjét. A pénzügyminisztérium azzal számol, hogy 2012-re elérhetik GDP-arányosan a 3 százalékos költségvetési hiányszintet. E téren Varsó 2003 óta egyszer már kiemelkedő eredményeket tudott felmutatni, de akkor sem a reformoknak, sokkal inkább a növekedésnek köszönhetően.
Lengyelország az egyetlen EU-tagállam, amelyet eddig elkerült a A korábban 5 százalékos tempót felmutató gazdaság tavaly is 1,5 százalékos pluszban maradt, ez azonban már kevés lesz a felzárkózáshoz. Megfigyelők szerint ugyanakkor a kiadáscsökkentés vagy az adóemelés sem lenne megfelelő gyógyír, és a 2010-re várt 2,5 százalékos növekedés sem lenne elegendő a magas csökkentéséhez.
„A költségvetési konszolidáció 2011-ig is eltarthat, s csak remélni lehet, hogy a választások nem állják majd útját a reformoknak” – ecsetelte a varsói kilátásokat Neil Shearint, a Capital Economics elemzője. „A kiadások növekedésénél az inflációs ráta + egy százalék limit érvényesítése már alkalmazása első évétől nagy előnyökkel járna” – hangsúlyozta Maciej Reluga, a Bank Zachodni vezető közgazdásza. Reuters

Miből állhat a mentőterv?

- Többéves menetrend a deficit és köztartozás csökkentésére, összhangban az EU számára évente készülő konvergenciaprogrammal

- Az államháztartási bevételek növelésére a privatizáció fölgyorsítása

- A köztartozási limitek megváltoztatása a jogszabályi feltételek módosításával, vagy betartatása megszorító intézkedésekkel

- A kiadások növekedési mértékének jogszabályi rögzítése a mindenkori inflációs ráta + egy százalék szinten

- A hozzáadottérték-adó (áfa) egy százalékkal történő emelése a mostani 22 százalékos szintről

- A nyugdíjalapok megnyitásánál a transzferdíjak csökkentése, a nyugdíjrendszer reformja

Forrás: Reuters

- Az államháztartási bevételek növelésére a privatizáció fölgyorsítása

- A köztartozási limitek megváltoztatása a jogszabályi feltételek módosításával, vagy betartatása megszorító intézkedésekkel

- A kiadások növekedési mértékének jogszabályi rögzítése a mindenkori inflációs ráta + egy százalék szinten

- A hozzáadottérték-adó (áfa) egy százalékkal történő emelése a mostani 22 százalékos szintről

- A nyugdíjalapok megnyitásánál a transzferdíjak csökkentése, a nyugdíjrendszer reformja

Forrás: Reuters -->

Varsó lengyel GDP gazdaság
Kapcsolódó cikkek