Magyar gazdaság

Kinyílt a befektetési “csap”, de csak épphogy….

Az ipari befektetések ismét beindulnak a gyenge bérbeadási ráták ellenére

A beindult a legtöbb európai országban, és ennek következtében az ipari bérlői piac is lassú növekedésbe kezd idén.  A befektetési szektor szintén pozitív eredményeket hozhat, annak ellenére, hogy a bérbeadási piac még gyenge.

A King Sturge arra figyelmeztet, hogy a befektetők továbbra is az “első osztályú” lehetőségeket keresik.  Mivel hiány van megfelelő ingatlanokból, a befektetők hajlandóak komprumisszumot kötni a bérleti konstrukciókkal kapcsolatban, de nem a lokáció terén.  A másodlagos ingatlanokra ismét egy nehéz év vár.

Az ipari befektetések vonzereje kezd nőni, különösen a nagyobb logisztikai központok  és portfóliók iránt, de sajnos még mindig kevés a piacra kerülő jó minőségű termék.

„Ez az igény Magyarországon is megfigyelhető, ahol a Tesco Logisztikai Központot vásárolta meg a WP Carey, ami 2009. év legnagyobb ipari befektetési tranzakciója volt.” – teszi hozzá Ward Stocker a King Sturge budapesti irodájából, aki a WP Carey-t képviselte.

A King Sturge véleménye szerint  a felgyülemlett kereslet és a megfelelő lehetőségek hiánya az elsőosztályú ingatlanok hozamát csökkenteni fogja 2010 első felében több európai piacon, noha a bérlői szektor továbbra is labilis marad.

Idén a kereslet olyan szektorokból és cégektől várható, akiket kevésbé érintett a gazdasági helyzet 2009-ben, habár tavaly a tendencia a kisebb keresések felé mutatott.  Az élelmiszeripar, a diszkont kereskedelmi láncok és a logisztikai cégek jelenleg a legaktívabbak.

Egy másik terület a „web áruházak”, amelyek igényei szintén növekedésnek indulhatnak Európa-szerte, mivel a vásárlók kedvelik a kényelmes és költséghatékony e-kereskedelem előnyeit.

A tengeri és légiszállítmányozás mélypontján már túl vagyunk, de még néhány évnek el kell telnie ahhoz, hogy minden visszatérjen a rendes kerékvágásba. Több városban (Rotterdam, Hamburg és London) új kikötőhelyek átadását tervezik elkövetkezendő 5-10 évben. Ezekre valószínűleg nagy szükség lesz az elöttünk álló évtizedekben, hogy az egyre növekvő  EU vásárlóbázisát ki tudják szolgálni. Továbbá több repülőtér is terjeszkedik, főleg a Közép-Kelet-Európai régióban.  Ezek a trendek befolyásolni fogják a szállítmányok mozgását, és ennek következtében a raktárbázisok lehetséges helyszíneit.

“Magyarországgal kapcsolatban fontos figyelembe venni, hogy most, hogy a Hochtief felel a Ferihegyi repülőtér fejlesztéséért és üzemeltetéséért, valószínűsíthető, hogy növekedni fog a szállítmányozási szektor, különösen Ázsia felől.  A budapesti repülőtér már elkezdte növelni a teherszállítmányozási kapacitását, és ez elsődleges és másodlagos repülőtéri logisztikai központokhoz vezethet.  Magyarországnak versenyeznie kell a légiszállítmányozási központ pozícióért, de központi elhelyezkedése és kitünő infrastruktúrája ezt lehetővé teszi, különösen a közúthálózatot figyelembevéve.” – véli Ward Stocker a King Sturge Befektetési/Fejlesztési Partnere.

európai ipar szektorok ázsia
Kapcsolódó cikkek