Sok a kínai? - Vége a mindent eltűrő dolgozók korának
A közelmúltban a Honda kínai termelése teljesen leállt, mert az egyik, alkatrészeket gyártó üzem alkalmazottai magasabb béreket követelve sztrájkba léptek. A dolgozók végül 24 százalékos fizetésemelést harcoltak ki. Ma pedig a Toyota közölte, hogy kínai alkatrészüzemének dolgozói egy napos sztrájkot tartottak.
"A külföldi befektetők téves biztonságérzetben ringatták magukat, feltételezve, hogy a kínai munkások könnyen kezelhetőek" – mondta a Reutersnek a Dragonomics elemzője. Arthur Kroeber szerint ugyan egy ideig valóban stabil volt a helyzet, de ez mostanra megváltozott.
Nincs hivatalos adat arról, hogy hánya sztrájkoltak idén Kínában, de a tapasztalat azt mutatja, hogy a Honda esete nem egyedülálló. A magyarázat egyszerű: a 15-24 éves korosztályba tartozó kínaiak száma az elmúlt húsz évben 200 millióról 225 millióra emelkedett.
Ez a száma a következő tizenkét évben egyharmadával csökken, ez pedig komoly erőt jelent a piacra lépő fiatal dolgozóknak. Kroeber szerint a gátlástalan bánásmódot az teszi lehetővé, hogy az alkalmazottak tudják: ha nem viselik el a helyzetet, holnap más lép a helyükre. Amint ez a helyzet megváltozik, a munkaerő is bátrabb lesz.


