BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Változást remélnek a magyar exportőrök

A több száz megkérdezett magyarországi exportcég csaknem felének 5 százalék feletti mértékben csökkent 2009-ben az exportárbevétele – derül ki a Coface Hungary legfrissebb felméréséből. A vállalatok ötöde ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy az idén már érzi az exportpiac fellendülését, ennek ellenére 60 százalékuk nem tervez beruházást 2010-ben.

„A felmérés eredménye azt mutatja, nagyon jól érezhető volt az exportcégek számára, hogy a válság kapcsán a külföldi felvevőpiacok is sokkal kevesebbet vásároltak” – véli Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója. Szerinte az, hogy a megkérdezettek nagy aránya a nemzetközi cégeket (14 százalék) és a multinacionális vállalatokat (17 százalék) jelölte meg az exporttevékenysége célcsoportjaként, jól mutatja, hogy a magyar export főként beszállítói exportot jelent. A belföldi fogyasztás évek óta stagnál Magyarországon, de a multinacionális leány- és anyavállalatok között erőteljes exporttevékenység folyt, ami jelentősen visszaesett a válságban. Az, hogy a cégeknek mindössze 16 százaléka exportál csak kkv-knak, Dercze szerint a magyar vállalati struktúra felépítéséből következik. „A mikrovállalkozások gyakorlatilag alig exportálnak, alapvetően egy hozzájuk fizikailag közel eső piac kiszolgálására jönnek létre, arról nem is beszélve, hogy ahhoz, hogy exporttevékenységet folytathassanak, olyan know-how-ra lenne szükségük, amelyet cégméretükből kifolyólag nem tudnak megfizetni” – mondta Dercze Zoltán.

A felmérésből egyébként az is kiderül, hogy a versenyképesség legnagyobb korlátjának az exportőrök 15 százaléka a forráshiányt tartja. A megfelelő exportnövekedés elérése érdekében a megkérdezett cégvezetők negyede szerint az exportpiacok felvevőképességének kellene növekednie. A Coface Hungary szakértői egyetértenek ezzel, ugyanakkor Dercze felhívta a figyelmet, hogy az exportnövekedés érdekében a magyar vállalatoknak nem szabad csak az EU-ban gondolkod-niuk, olyan piacok felé kell nyitniuk, amelyek sokkal dinamikusabban növekednek Európánál. A vállalatok másik nagy csoportja, 23 százaléka ugyanakkor a stabil forintárfolyamot tartja az exportnövekedés alapvető feltételének. Sorban a harmadik csoport, a megkérdezettek 10 százaléka gondolja úgy, hogy csak stabil, jó minőségű termékekkel lehet megfelelő exportnövekedést elérni. A felmérésből az is kiderül, hogy a megkérdezett cégek 26 százaléka saját bevallása szerint nem tájékozódik szállítás előtt exportpartnereiről. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.