Magyar gazdaság

Budapest az ÁSZ ellen

Összecsap Budapest távozó vezetése és az Állami Számvevőszék.

Mivel a főváros vezetői szerint Domokos László ÁSZ-elnök, korábbi fideszes képviselő az eljárási szabályokat megszegve, a hivatalos publikálás előtt idézett rendszeresen a 4-es metró ügyét vizsgáló jelentésből, a budapest.hu oldalon nyilvánosságra hozták a jelentés teljes szövegét, Demszky Gábor reakciójával együtt.

Mint írják, mindezt nem annak reményében tették, hogy a számvevőszék "megváltoztassa az előre bejelentett ítéletet", hanem azért, hogy a ciklusból hátralevő néhány napban a nyilvánosság értesüljön a főváros álláspontjáról.

Az ÁSZ még augusztus végén adta közre a jelentés első tervezetét, ennek azonban egy részét visszavonták. A fővárosi közlemény szerint a meghátrálás oka az volt, hogy Budapest és a BKV szakemberei felhívták a figyelmet az "ordító hibákra és téves ténymegállapításokra".

A politikában rendkívül szokatlan lépés előzménye az, hogy Domokos László többször is beszélt már a jelentés részleteiről, a városvezetés szerint koncepciózusan a metróberuházás ellen szólva. A zárszámadás parlamenti vitájában is külön beszélt az ÁSZ-elnök a 4-es metróról, akkor azt mondta, több ponton is alapos gyanú merült fel, hogy vizsgálni kell a büntetőjogi felelősséget is, majd később feljelentést tett az ügyészségnél.

A vizsgálat a városvezetők szerint téves szakmai megállapítások alapján kriminalizálja a metróberuházást. Szerintük ezzel a számvevőszék megkérdőjelezi az EU döntéshozóinak szakmai alkalmasságát is, ezzel pedig árt Budapestnek. Több "súlyos logikai ellentmondásra" hivatkoznak, például a költségek elemzésénél értelmezésük szerint az ÁSZ több helyen nem vette figyelembe az inflációt, és zavarosnak találják a metró különböző szakaszai költségének számítását is.

Mint ismert ugyanis, a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz elszámolása független az onnan a Bosnyák térig tervezett második szakaszétól, az ÁSZ azonban a közlemény szerint nem veszi figyelembe a kettő közti különbségeket.

A közlemény konklúziója az: a hibák sokasága megkérdőjelezi az ÁSZ-jelentés szakmaiságát és jóhiszeműségét. A leköszönő fővárosi vezetés így utolsó előtti munkanapján még hatalmi pozícióból szólt hozzá a következő időszak várhatóan egyik leglátványosabb politikai-gazdasági ügyéhez. Az ÁSZ mindeddig nem reagált a vádakra - jövő héttől pedig, ha nem borul vasárnap a papírforma, és Tarlós István megnyeri a választást, korábbi ígéreteinek megfelelően ismételten megkezdik a metróépítés ügyeinek feltárását.

demszkí gábor Budapest közbeszerzések 4-es metró tömegközlekedés
Kapcsolódó cikkek