A Nemzetközi Valutaalap (IMF) vizsgálja a Magyar Nemzeti Bank törvényi szabályozását érintő javaslatokat - mondta David Hawley, az IMF szóvivője egy csütörtöki sajtótájékoztatón Washingtonban.
A szóvivő kérdésre válaszolva elmondta: "figyelmesen vizsgáljuk a legújabb törvényjavaslatokat, amelyek a központi bankot érintik, és a függetlenség csorbulása jelentős okot adna az aggodalomra".
Benyújtotta a parlament elé Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter a Magyar Nemzeti Bankról szóló sarkalatos törvény tervezetét. A régóta várt törvényben maradt az elsődleges cél az árstabilitás elérése, illetve a kormány gazdaságpolitikájának támogatása, amennyiben az elsődleges cél ezt lehetővé teszi. Kibővítették az MNB feladatköreit egy elsőre zavarosnak tűnő ponttal. Az új kitétel szerint a jegybank ezentúl törvényben is kaphat feladatot az Országgyűléstől, ám az csak abban az esetben kötelezi a végrehajtásra, amennyiben a többi feladatával és jogkörével összhangban van.
Ez egy tipikus gumiszabály, hiszen sok esetben lehetetlen pontosan előre látni egyes lépések inflációs hatását. Az nem teljesen egyértelmű, hogy miért kerülhetett bele ez a kitétel, de elképzelhető, hogy összefüggésben van Simor András jegybankelnök és Matolcsy György múlt heti találkozójával. Akkor ugyanis egy új kötvényvásárlási program indítását vetette fel a nemzetgazdasági miniszter, amelyet az MNB nem igazán támogat. A monetáris finanszírozásra vonatkozó tilalom kijátszásától a Nomura londoni befektetői háznál is tartanak.
Kiadott elemzésükben arra hívták fel a figyelmet, hogy több változtatás is erre enged következtetni. Ennél kevésbé jelentősnek tűnik az a változtatás, amellyel az új törvény lehetővé teszi a monetáris tanácstagok számának 9-re növelését. Már most is 4 külsős mandátumot a kormány által delegált szakértők töltenek be, mégis a korábbinál sokkal egységesebb a döntések tekintetében. A Nomura befektetőház elemzői inkább arra hívták fel a figyelmet, hogy az adott kondíciók mellett már a legutóbbi alkalommal is nehézséget okozott a testület hiányzó tagjainak megtalálása. A monetáris tanács létszáma, illetve annak változása már korábban is jelentős feszültségeket okozott a kormány és az MNB között, például 2004-ben, a kinevezési rend pedig az idei év elején.
Bár lapzártánkig sem az EKB, sem az MNB nem reagált hivatalosan a törvénytervezetre, vélhetően nem hagyják szó nélkül a beavatkozást. A Népszabadság értesülése szerint az EKB éles hangú kritikával illette a törvénytervezetet. Sokkal inkább aggasztja az a változtatás a szakértőket, miszerint az alelnököket is az országgyűlés, azaz a kormányzó többség nevezheti ki. Az eddigi szabályozás szerint az elnök jogköre volt a helyetteseinek kinevezése. Mindez a korábban megszüntetett igazgatóság visszaállításával együtt növekszik a kormány közvetlen befolyása az MNB működésében – hívják fel a Nomura elemzői a figyelmet.
A régi-új testület többek között beszámolással tartozik a kinevezői részére a munkarendjéről, ami nagyobb befolyást biztosít a kormány részére az operatív működés felett – teszik hozzá. Ezt támasztja alá, hogy a kormány korábbi, egyeztetési kötelezettsége megszűnt, míg az MNB-elnök részéről több esetben beszámolási kötelezettség került be az új törvénybe. Az elemzői vélemény szerint nem valószínű továbbra sem, hogy mandátumának 2013-mas lejárta előtt eltávolítanák Simor Andrást az elnöki posztról. Azt azonban elképzelhetőnek tartják, hogy a jövő év első felében kinevezendő új alelnökön keresztül gyakorolnak majd rá befolyást, illetve további nyomást gyakorolhatnak rá a külföldi befektetéseivel kapcsolatos bizonyítékok nyomán.
A 2012-es jegybanktörvény megtartja a legutóbbi módosításkor elfogadott, szigorú bérezési szabályokat a vezetőség tekintetében. Ez az egyik olyan konkrét elem, amelyet az Európai Központi Bank is kifogásolt korábban, ugyanis csorbítja a központi bank személyi függetlenségét. Emellett azonban az MNB alkalmazottaira is vonatkozik korlátozás: az MNB-től származó havi bérük nem lehet több az alelnöki fizetések összegénél.
„Ez a jogszabály sérti az MNB függetlenségét, jelentősen megnehezíti a jegybank ésszerű működését és súlyosan veszélyezteti szakmai hitelességét” – mondta az Indexnek adott interjúban Simor András a szerdán benyújtott új jegybanktörvényről.
„A módosító indítványt éppen aznap nyújtották be, amikor a jegybanktörvény tervezete is megjelent a Parlament honlapján. Nem tudom nem figyelemelterelésként értelmezni az intézmények esetleges jövőbeni összevonásáról szóló javaslat időzítését. A figyelmet azonban csak pár óráig lehet elterelni, a történet nem változik: a beterjesztett jegybanktörvény-tervezet súlyosan sérti az MNB függetlenségét, az Európai uniós jogot, és hitelteleníti az ország pénzügyi stabilitásáért felelős intézményt” – mondta Simor András , a Magyar Nemzeti Bank elnöke az Indexnek a jegybank és a PSZÁF összevonása kapcsán.
Kiemelte: „A kormánypárti módosító javaslat egyébként megteremti annak a lehetőségét, hogy a magyar gazdaságirányítás utolsó független intézménye is megszűnjön. Az Unió alapszerződése tiltja, hogy a jegybank elnökének hatásköre megbízása alatt megváltozzon. Az alapszerződés ugyanakkor előírja azt, hogy bármilyen, a jegybank működését érintő javaslatról előzetesen és érdemben egyeztetni kell az MNB-vel és az Európai Központi Bankkal, ami ebben az esetben sem történt meg. Egy, a jegybank elnökének hatáskörét korlátozó új és teljesen előkészítetlen jogszabály – mint a tegnap benyújtott jegybanktörvény – a jelenlegi helyzetben hazárdjáték lehet Magyarországgal.”
Úgy látja, ez újabb és most már totális hatalomátvétel az MNB-ben, a törvényből egyenesen következik a jelenlegi elnök és alelnökök funkcióinak, irányítási jogkörének kiüresítése, felszámolása.
„Márciusban egy lassú és a jegybankot belülről erodáló folyamat indult el az új tagok belépésével. Már az eddigi felállás is veszélyeztette a független jegybanki működést. A belső viták az új törvény nélkül is előbb-utóbb láthatóvá váltak volna, a törvény csak egyértelművé és kézzelfoghatóvá teszi a külső politikai nyomást” – vélekedett.
Azt látjuk, hogy a külföldiek jelenleg inkább eladói, mint vevői pozícióban vannak a magyar eszközöket illetően. De azt is látni kell, hogy spekulációs támadás általában olyan devizákat ér, amelyeknek gyengék a fundamentumaik. Ezért nagyon fontos, hogy a fundamentumokat erősítsük gazdaságpolitikai lépésekkel, egy védőháló kiépítésével. Illetve amíg ezekre a lépésekre nem kerül sor, addig jegybanknak kamatpolitikával kell a helyzetet ellensúlyoznia – mondta Simor.
Kijelentette, erről szólt a november 29-i 50 bázispontos emelés, illetve annak ígérete, hogy ha a helyzet nem javul, további emelésekre kényszerülhet az MNB. Ezzel próbáljuk stabilizálni a helyzetet, időt adva a kormánynak a megfelelő gazdaságpolitikai lépések meghozatalára, illetve a nemzetközi szervezetekkel való megállapodásra.
Hozzátette, nem bízik abban, hogy fordulat lesz a gazdaságpolitikában, de „a remény hal meg utoljára”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.