A magyar gazdaságot az elmúlt év közepétől a korábbi alacsony szintről fokozatosan emelkedő inflációs alapfolyamatok jellemezték. 2012 elején a korábban feltételezettnél érdemben gyengébb konjunktúra ellenére is a vártnál magasabb volt az áfaemelés áthárításának mértéke. Ez felveti annak a lehetőségét, hogy a kereslet inflációt leszorító hatása gyengébb lehet az alappályában feltételezettnél. Ez akkor következhetett be, ha az elhúzódó gyenge keresleti környezetben a kapacitások az alappályában feltételezettnél nagyobb mértékben épültek le – írják az MNB szakértői.
Ezt jelezheti a magánszektor gyenge beruházási aktivitása és a vállalati csődök magas száma. A bizonytalan külső és hazai gazdasági környezet és a hitelszűke előretekintve is az alappályánál tartósan alacsonyabb beruházási aktivitást eredményezhet.
A feltételezett alacsonyabb potenciális növekedés következtében zártabb a kibocsátási rés, aminek eredményeként kisebb a gyenge konjunktúra árakra gyakorolt fegyelmező ereje. Ennek ellensúlyozása a jelenlegi monetáris kondíciók hosszabb ideig való fenntartását teszi szükségessé.
Az államháztartás magas finanszírozási költsége, az állam és a magánszektor magas deviza kitettsége és a pénzügyi közvetítőrendszerben meglévő kockázatok miatt a kockázati felárunk a pénzügyi válság kezdete óta tartósan magas.
Előrejelzésükben azzal számolnak az MNB szakértői, hogy folytatódik a belföldi gazdasági szereplők mérlegalkalmazkodása. Az adósságszintek, illetve az ebből fakadó sérülékenység mérséklődése elhúzódó folyamat, bár az államadósság finanszírozását övező kockázatokat az Európai Bizottsággal és az IMF-fel kötendő megállapodás számottevően mérsékelheti. Alappályánkban a kockázati felárak csak fokozatosan mérséklődnek. A kockázati megítélés alakulását továbbra is számos bizonytalanság övezi, mely az előrejelzési horizonton az alappályában feltételezettnél alacsonyabb és magasabb kockázati felárakat is eredményezhet.
A kockázati megítélésünkkel kapcsolatos első pálya a kockázati prémium alappályában feltételezettnél gyorsabb javulását tételezi fel. A forgatókönyv bekövetkezésének valószínűségét növeli, ha a kormányzat és az Európai Bizottság, valamint az IMF közötti megállapodás a nyár végéig létrejön, és ennek következtében az államadósság finanszírozási kockázatai már rövid távon mérséklődnek az MNB szerint.
Ugyancsak az előrejelzettnél érezhetően kedvezőbb lehet a hazai pénzügyi piaci eszközök megítélése, ha a piaci szereplők a fiskális fenntarthatóság értékelésében elsősorban a költségvetési deficitet helyezik előtérbe, és kevésbé érzékenyek a konszolidációval együttjáró alacsony növekedésre. Az alacsonyabb kockázati felár egyrészt tompíthatja a gazdaság visszaesését, másrészt a forint árfolyamának erősödésén keresztül az inflációs nyomás csökkenését eredményezné. Az ország-kockázati felárak gyors csökkenése lehetővé teszi, hogy az irányadó kamat fokozatos csökkentése az alappályánál hamarabb megkezdődjön.
A jelenlegi volatilis pénzügyi környezetben azonban annak a valószínűsége sem elhanyagolható, hogy a kockázati felárak az alappályában feltételezettnél kedvezőtlenebbül alakulnak.
A kockázati megítélés romlását okozhatja az euróövezeten belüli feszültségek fokozódása, ami az európai növekedési kilátásokat is visszavetné. Az alappályánál tartósan magasabb kockázati prémium a forint árfolyamának gyengülésén keresztül magasabb inflációt eredményezhet, amit csak részben tudnak visszafogni a kedvezőtlenebb növekedési kilátások. A romló inflációs kilátások és a növekvő kockázati felárak az alapkamat emelését teszik szükségessé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.