BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fordított áfa a cukornál is? - Egy irányelv könnyíti a rendszer átalakítását

A cukor esetében nagyobb eséllyel próbálkozik a kormány a fordított áfa bevezetésével. Erre egy uniós irányelv ad lehetőséget.

Engedélyt kért az Európai Bizottságtól a fordított áfafizetés bevezetésére a cukor esetében a kormány. A kérés, amelyet a Magyar Nemzet információi szerint november végén nyújtott be a Nemzetgazdasági Minisztérium nem meglepetés: november 19-én a kaposvári cukorgyár új silójának átadásakor erre már utalt Orbán Viktor miniszterelnök. Azért is várható volt, mivel a cukor az áfacsalás egyik fő terepének számít – erre utalt az elmúlt hetekben Horváth András, a NAV csalásokról beszélő volt munkatársa is.

A fordított áfafizetés rendszere jelenleg kiforróban van az Európai Unióban. Magyarországon eddig a gabonatermékek és az olajos magvak kereskedelmében vezették be – a brüsszeli jóváhagyás erre 2014 közepéig ad lehetőséget. A bizottság ugyanakkor elutasította a magyar kormány erre vonatkozó kérését a sertéshús kereskedelmével kapcsolatban.

A probléma az unió szemében az a fordított adózással, hogy az amúgy egységes rendszert felborítja, ami sérti az áruk szabad mozgásának alapelvét. Az unió ugyanakkor az áfarendszer refomjának lépéseként igyekszik megteremteni a lehetőségét annak, hogy egy adott termékpályán az áfát nem az összes szereplő csak a végső felhasználó fizesse meg. Egy nyáron elfogadott és augusztus közepén hatályba lépett irányelv egyes termékeknél kilenc hónapra, de akár két évre megteremti a fordított fizetés lehetőségét a hozzáadottérték-adó (héa) esetében. Arról, hogy mely termékek  esetében vezetik be a fordított adózást, az egyes tagországok dönthetnek. Megkötés az, hogy ezek a termékek nem juthatnak el a fogyasztókhoz, vagyis egy termékpálya első elemeiről – alapanyagok, takarmánynövények – lehet szó.

A fordított adózást egy úgynevezett gyorsreagálási mechanizmus teszi lehetővé, amelynek a keretében az Európai Bizottság egy hónapon belül ad választ a tagországok kérelmére. A rendszer 2018 végéig lesz hatályban – így például a gabonaféléknél már engedélyezett magyarországi adózás meghosszabbítása is lehetséges, ha sikerül bizonyítani a hatékonyságát. Ami Magyarországot illeti, ez nyilvánvaló: a rendszer bevezetése után drasztikusan csökkent a gabonafélék kereskedeleme, az ágazati szereplők szerint azért, mert a spekulánsok új terméket választottak maguknak – a lisztet vagy a sertéshúst.

A fordított héarendszer azonban csak részmegoldás, mivel az adócsalás komoly problémát jelent az egész EU-ban. Ennek hátterében részben az szabályozás áll, hogy az adót a vevő telephelyének országában kell megfizetni, az eladás helyén viszont nem. Így a vevők úgy tesznek, mintha az adott terméket exportálnák, vagyis nem vallják be az adót, de valójában otthon, áfás áron értékesítik. A trükk elsősorban nem romlékony, könnyen mozgatható termékek esetében elterjedt, ilyenek például a számítógépes alkatrészek – korábban ezeknél is felmerült a fordított adózás terve, ezt azonban a Nemzetgazdasági Minisztérium cáfolta. De ilyen a cukor is, és nem csak Magyarországon. Nemrég az SME szlovák lap írt arról, hogy amíg az ország a 2011/2012-es szezonban 128 ezer tonna cukrot termelt és 350 ezer tonnát importált, a kivitel ugyanebben az időszakban 634 ezer tonna volt. Vagyis 156 tonnával többet exportáltak, mint amennyi egyáltalán az országban volt. A magyar adatok sem sokkal jobbak: amíg a tavalyi kampányban 158 ezer tonnányi cukrot gyártottak le hazánkban, az export meghaladta a 281 ezer tonnát.
Magyarországon komoly csábítást jelent az is, hogy kiemelkedően magas, 27 százalékos az adó kulcsa, vagyis a csalók ennyit nyernek.

Az adócsökkentési javaslatokat azonban a Nemzetgazdasági Minisztérium többször lesöpörte az asztalról, a jövő évi adótörvényeknél is csak arról rendelkeztek, hogy az élősertés és a félsertés kereskedelmében veszik vissza öt százalékra az adótartalmat. Erre is magyarázatot ad az uniós áfarendszer: ebben ugyanis korlátozott számú kulcs alkalmazható. Vagyis ha már kedvezményes, az 18 vagy 5 százalékos lehet. Előbbi nem jelent érdemi változást, utóbbi azonban túl nagy adókiesést jelentene az államnak.

A befizetés tizede

Jóllehet az EU-ban tagállami hatáskör az adópolitika, a héa a kevés szabályozott elem egyike. Ennek hátterében egyrészt az áll, hogy a belső piacon szabad az áruk áramlása. A másik fontos elem az, hogy az uniós büdzsé tagállami befizetéseinek egyik része a héa. A hozzájárulást egy harmonizált kulcs alapján határozzák meg, és a teljes bevétel nagyjából 10-11 százalékát teszi ki. Az egyes tagállamoknál azonban előfordulnak eltérések. 2012-ben például Magyarország 928 millió eurót fizetett be az EU kasszájába, ebből 88 millió eurót tett ki az áfaalapú hozzájárulás.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.