Magyar gazdaság

Közel 34 milliárdos elmaradás a leginkább csúszó EU-projektnél

A legnagyobb értékben késedelemben lévő tíz állami uniós projekt között öt fejlesztés is a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez tartozik – derül ki abból a felsorolásból, amit lapunk kérdésére a Miniszterelnökség állított össze a 2007-2013-as ciklus csúszásban lévő nagy összegű állami projektjeiről.

A legnagyobb összegű elmaradás is a NIF egyik projektjéhez köthető: az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának új Tisza-híddal történő, 138 milliárd forint értékű kivitelezésénél közel 34 milliárdot tesz ki az az összeg, amellyel a NIF a február 9-i állapot szerint el van maradva a 2014 végére kitűzött kifizetési tervhez képest. A legnagyobb értékű elmaradást mutató projektek top10-es listájának 2. és 3. helyére is a NIF egy-egy fejlesztése (az M0-ás déli szektorának rekonstrukciós kivitelezési munkái az M6-os és az 51-es főút közötti szakaszon, illetve a Budapest-Lőkösháza vasútvonal III/1. ütem kivitelezése, Békéscsaba állomás pályaépítése és Gyoma-Békéscsaba szakasz új elektronikus biztosítóberendezésének építése) került 21,7, illetve 17,8 milliárdos késedelemmel.

A top10 csúszásban lévő projekt között a NIF öt fejlesztésén kívül megtalálható a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. két villamosprojektje (1-es és 3-as vonalak továbbfejlesztése, illetve a budai fonódó) is. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. szintén két projekttel szerepel a tízes listán, ahová még az Országos Vízügyi Főigazgatóság egyik projektje került be.

A leginkább csúszásban lévő 10 projekt közül százalékos arányban a legnagyobb mértékű késedelem a NIF egyik projektjénél mutatható ki: az M43-as autópálya 43-as főúti lekötése 99 százalékos szinten marad el a 2014 végi kifizetési céloktól a február 9-i állapot szerint, miután a 6 milliárdos projektből eddig csupán 72 millió forint kifizetése valósult meg.

A Miniszterelnökség tájékoztatása szerint összességében 1715 projekt szerepel azon a múlt héten megjelent listán, amely azokat az állami vagy önkormányzati fejlesztéseket tartalmazza, ahol a projektgazdák a február 9-i állapot szerint elmaradnak az adott projekt támogatási szerződésében rögzített, 2014. december 31-ig elérendő kifizetési tervtől. A Miniszterelnökség lapunk érdeklődésére közölte azt is, hogy az 1715 projekt közül a legtöbb késedelemben lévő fejlesztés, összesen 241 darab projekt a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz (KLIKK) tartozik. Ebből a szempontból a második helyezett a NIF Zrt. 116 projekttel, míg a harmadik helyre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. került 27 fejlesztéssel. Összességében a legnagyobb értékű késedelmes összeg a NIF Zrt. projektjeinél mutatható ki (176,7 milliárd forint). A darabszámra legtöbb késedelmes projekttel rendelkező KLIKK esetében csupán 3,7 milliárdot tesz ki ez az összesített összeg. 

A palyazat.gov.hu oldalon elérhető listán szereplő 1715 projektre összességében 2530 milliárd forint EU-támogatás lett lekötve, amely értékből 530 milliárdot tesz ki a késedelemmel érintett összeg.

csúszás EU pályázat
Kapcsolódó cikkek