BUX 52,866.56
+1.75%
BUMIX 4,177.94
-0.40%
CETOP20 2,448.67
+1.16%
OTP 17,850
+2.26%
KPACK 7,500
0.00%
0.00%
0.00%
+0.26%
-0.20%
ZWACK 16,700
0.00%
-4.35%
ANY 1,540
-1.28%
RABA 1,335
+3.49%
-0.81%
-0.59%
+3.67%
+1.61%
-0.47%
+4.17%
-1.88%
+1.07%
+0.36%
OTT1 149.2
0.00%
+2.67%
MOL 2,750
+3.00%
+1.35%
ALTEO 2,120
+0.47%
0.00%
-0.83%
EHEP 1,510
+2.03%
-0.41%
+0.24%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.36%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
-0.51%
+4.95%
-1.60%
-1.27%
0.00%
-3.95%
NUTEX 14.66
-0.81%
GOPD 12,400
-2.36%
OXOTH 4,580
+0.66%
-1.98%
NAP 1,178
-0.17%
0.00%
-10.02%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Tönk szélén a szemétszállítók

Május végére több mint száz település szemétszállítási rendszere dőlhet össze. Emiatt levélben kért segítséget Gémesi György, Gödöllő polgármestere a miniszterelnöktől, a földművelésügyi és a belügyminisztertől, miután a NAV inkasszózta az Északkelet-Pest és Nyugat-Nógrád megyei nonprofit közszolgáltató, a Zöld Híd Régió Nkft. számláját

Április elején a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) inkasszózta a 285 ezer ember hulladékbegyűjtését végző Zöld Híd Régió Nonprofit Kft. számláját – egyébként épp a bérek kifizetésének napján –, mert a cég nem tudta átutalni a hatóságnak a tonnánként 6000 forintos lerakási járulékot. A társaság tulajdonosa 106 észak-keleti pesti és nyugat-nógrádi település, Magyarországon ez a hetedik legnagyobb hulladékgazdálkodó.

„Egyelőre ki tudtuk fizetni a vállalkozásnál dolgozó 280 munkatárs bérét, májusban azonban újabb 60-70 millió forint járulékot kellene átutalni a NAV-nak, amit a Zöld Híd biztosan nem fog tudni teljesíteni, hiszen két és fél éve nem emelhet díjakat. Ez mára vészhelyzet teremtett. A hulladéklerakási járulékon kívül a többi között tranzakciós adó, felügyeleti díj, az e-útdíj és ezzel párhuzamosan a díjemelés megtiltása, sőt, tavalyi kismértékű csökkentése kivéreztette a nonprofit szolgáltatót” – mondta lapunknak Gémesi György, a kft. székhelyeként szolgáló Gödöllő polgármestere. Hozzátette: a Zöld Híd Régió Kft. a fenti okok miatt már a rekultivációra és az amortizációra kötelezően félreteendő pénzét is felélte. Pedig ebből kellene finanszírozni a berendezések, többek között a járművek cseréjét. Mivel vadonatúj gépekkel indulhatott a munka, a gépek, eszközök eddig kitartottak, de az egyik százmilliós aprítógép már a végét járja – tette hozzá a polgármester.

A Zöld Híd Régió a két és fél éve bevezetett díjstop eredményeképpen nem emelhette a szemétszállítási díjakat a szükséges mértékben, majd jött a rezsicsökkentés, miközben többlet adók – útdíj, tranzakciós adó – sújtották a társaságot. Az is probléma, hogy még ha az önkormányzatok tudnák is pótolni a hiányt – amit már most sem tudnak –, sem ők, sem az állam nem szállhatna be a finanszírozásba, hiszen a nemzetközi szabályozás egyik alapelve az, hogy az okozott környezetvédelmi kárt mindig a szennyezőnek kell kifizetni.

Így akár egy hónapon 40 településen – köztük Gödöllőn, Veresegyházán, Isaszegen, Fóton, Rétságban, Érsekvadkerten – leáll a hulladék elszállítása és feldolgozása, a cég pedig a további félszáz önkormányzat közszolgáltatói által begyűjtött hulladékot sem tudja majd fogadni, feldolgozni.

Jelenleg az országban mintegy 5 millió embert lát el hasonló, lehetetlen helyzetben lévő nonprofit szolgáltató, amely először feléli a fejlesztési forrásait, majd önkormányzati támogatásra szorulna, miközben környezetvédelmi és közegészségügyi szempontból is nélkülözhetetlen közszolgáltatást kellene ellátnia. A lerakási járulék meg nem fizetése miatt a NAV korábban inkasszózta már a Szabolcs-Szatmár megyei közszolgáltató számláit, később a kaposváriak is erre a sorsra jutottak – mondta Gémesi György. Ha egy ilyen cég pénzügyi gondok miatt képtelen ellátni a feladatát, a jogszabályok szerint a katasztrófavédelemnek kell közbelépni, és megbízni egy helyi szolgáltatót. Erre is volt már példa, ez a megoldás azonban nem szünteti meg a rendszerszintű problémát – tette hozzá a polgármester, aki szerint visszaállítható a nonprofit szolgáltatók egyensúlya: fokozatosan, öt év alatt, a díjak költségek függvényében való reális meghatározásával és a keletkezett hiány fokozatos állami pótlásával. A polgármester jövő hétre rendkívüli elnökségi és közgyűlést hívott össze a Zöld Híd Régió székházába, ahova a munkatársakon kívül az érintett tárcák és a térség országgyűlési képviselői is meghívást kaptak.

Nincs szemét az utcán

2013 nyara óta a katasztrófavédelem feladata szolgáltatót kijelölni, ha egy településen bármilyen okból megszűnik a szemétszállítási közszolgáltatás. Az érintett önkormányzatoknak 3 nap áll rendelkezésre, hogy bejelentsék a problémát a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságnak, amely határozatban jelöl ki közérdekű szolgáltatót. Az országban jelenleg 132 településen végzi kijelölt cég a hulladékszállítási feladatokat, ebből 57 esetben 9 hónap alatt sem sikerült megoldani a korábban felmerül gondokat, ezért ismételten ki kellett jelölni egy, a feladatok elvégzésére alkalmas vállalkozást. 172 településen ugyanakkor már megoldódott a probléma – tudtuk meg Mukics Dániel tűzoltó őrnagytól, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság helyettes szóvivőjétől. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében több település is érintett, arra azonban, hogy a szemét az utcán maradt volna, egyelőre nem volt példa az országban.


Kapcsolódó cikkek