BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Autópálya köti össze Magyarországot és Romániát

Szombaton átadták az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti, 23 kilométeres szakaszát, valamint a Csanádpalota–Nagylak-határátkelőhelyet, illetve román oldalon a Nădlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt. Így akár Hegyeshalomtól Temesvárig gyorsforgalmi úton lehet haladni.

– A kormány célul tűzte ki, hogy minden autópályát kiépít a határig, és ebben a magyar–román autópálya-kapcsolat megteremtése jelentős mérföldkő – mondta az átadáson az MTI beszámolója szerint Semjén Zsolt. A miniszterelnök-helyettes várja az észak-erdélyi autópálya megépülését is annak érdekében, hogy Erdély magyarok által nagy számban lakott területein is áthaladjon egy gyorsforgalmi út. (Ez a sztráda a Hajdú-Bihar megyei Nagykerekinél lépi majd át a határt, és Berettyóújfalu irányába halad a majdani M4-es részein, és Berettyóújfalunál csatlakozik bele a Debrecen felől épülő M35-ös sztrádába. Ez a Nagykereki–Berettyóújfalu–Debrecen közötti szakasz várhatóan 2018-ra készül el).

Történelmi mérföldkőnek nevezte a magyar–román kapcsolatokban a két ország autópálya-összeköttetésének megteremtését Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere, aki szerint az autópályák és a határátkelőhely megépítése kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy a két kormány képes együttműködni a két ország közötti kapcsolatok szorosabbra fűzésének érdekében.

Az M43-as autópálya az M5-ös sztráda északi szakaszához kapcsolódik. A pálya fokozatosan épült ki. Az autópálya harmadik szakaszát 2011 áprilisában helyezték forgalomba Makóig, beleérte a várost 7 kilométer hosszú elkerülő főúti visszakötést is. A most átadott szakasz alapkövét 2013. áprilisában helyezték el, és az átadást 2014 szeptemberére tervezték. A román oldalon az építkezés csúszása miatt késett az átadás.

– Az M43-as autópálya új, 23,1 kilométer hosszú, kétszer két sávos, burkolt leállósávos szakaszán három csomópont és tizennyolc híd épült – ismertette Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója. Az új útszakaszon két pihenő is létesült. A beruházás kivitelezője a Duna Aszfalt Kft. volt, a nettó 46,49 milliárd forintos építési költség 85 százalékát uniós támogatás fedezte.

A Makó és az országhatár közötti sztrádaszakasz az e-matricás rendszerben 2015 végéig díjmentesen használható, a 3,5 tonnát meghaladó legnagyobb össztömegű tehergépjárművek számára díjköteles. A Világgazdaság információi szerint az M43-as korábban átadott szakaszát és a 43-as főutat körülbelül 80 százalékban a külföldi tehergépjárművek használják. A kormány vélhetően ezért sem akarta megvárni a jövő év elejét a díjasítással. A személyforgalomban más a helyzet: egy most megjelent jogszabály szerint az év során forgalomba helyezendő utakon csak 2016. január elejétől kell majd e-matricát váltani.

Az M43-as sztráda útvonala folytatódik a román oldalon. A Csanádpalota–Nagylak-határátkelőhely a román oldalon épült meg. Mindkét irányban négy-négy sávot alakítottak ki a személygépjárműveknek, illetve a teherforgalomnak, valamint két sávot az autóbuszoknak. Két-két mérleget is építettek, és kialakítottak egy több mint száz férőhelyes kamionparkolót is. A most átadott szakaszokkal egészen Temesvárig lehet gyorsforgalmi úton haladni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.