BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább gyorsul a pénzromlás

Júniusban 0,6 százalékkal nőttek az árak, így alig gyorsult az infláció a májusi 0,5 százalék után, de az év elejéhez képest már jelentősen emelkedett az index. Az év második felében tovább emelkedhet a pénzromlás üteme, de csak lassan fogja elérni az MNB 3 százalékos célját.

Júniusban 0,6 százalékkal nőttek a fogyasztói árak a májusi 0,5 után, vagyis kismértékben tovább emelkedett az infláció az év hatodik hónapában a KSH szerint. Egy hónap alatt pedig 0,2 százalékos drágulást mért a hivatal. Az áremelkedés gyors dinamikája sokkal szembetűnőbb, ha az év első felét vizsgáljuk, hiszen a januári 1,4 százalékos, rekordmértékű árcsökkenés után felfelé vette az irányt a fogyasztóiár-index, és a mélypontjához képest azóta több mint 2 százalékponttal emelkedett.

Az év első felében még 0,4 százalékkal voltak alacsonyabbak a fogyasztói árak, mint tavaly, ami azért van, mert az első negyedévben még átlagosan 1 százalékkal csökkent az index. A KSH szerint júniusban a legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak, míg az üzemanyagok és a háztartási energia ára csökkent. Egy év alatt 1,4 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára, főképp az idényáras termékek hatására, de érzékelhető áremelkedést láthattunk a szolgáltatásoknál is, amelyeknek az ára közel 2 százalékkal nőtt. A benzin egy év alatt mért 7,3 százalékos árzuhanása húzta lefelé leginkább az indexet, de a rezsicsökkentés hatására még most is 2,7 százalékkal alacsonyabbak az energiaárak, mint egy évvel korábban.

Orbán Gábor, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára tegnapi sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a 0,6 százalékos áremelkedés a hétköznapokban gyakorlatilag észrevehetetlen, a dohányosok azonban bizonyára nem így gondolták, hiszen a cigi több mint 3 százalékkal drágult. Ennél is nagyobb mértékben, 10 százalékkal nőtt a tiszta szesz ára, a sör és a bor azonban 2 százaléknál kisebb mértékben drágult.

Hamarosan azok is észre fogják venni az áremelkedést, akik nem dohányoznak, vagy alig vásárolnak szeszes italokat, miután elemzők szerint a következő hónapokban nagymértékben nőni fog az infláció. Németh Dávid, a K&H Bank vezető közgazdásza szerint karácsonyra már 3 százalékos áremelkedési ütem várható, így éves átlagban 0,5 százalék lehet az infláció. Orbán Gábor azonban kiemelte: a szaktárca az év további részében sem számít nagymértékű pénzromlásra, az év egészét tekintve pedig 0 százalék körüli inflációt prognosztizálnak.

Annyi biztos, hogy az infláció nem fog elszállni, de a lassú emelkedést mindenki biztosra veszi. Erre utal, hogy a maginfláció – ami kiszűri például a rezsicsökkentést – stabilan 1 százalék felett mozog, és lassan kiesik a bázisból az energiaárak csökkenésének a hatása. Az év végére és a jövő év elején már biztosan jóval magasabb számokat láthatunk a mostaninál. Suppan Gergely, a TakarékBank vezető közgazdásza 2016-ban 2,5 százalékos áremelkedési ütemre számít, de jó esetben ennél alacsonyabb is lehet a pénzromlás üteme a sertésáfa csökkentése miatt. Arra azonban kevés az esély, hogy csak 1,6 százalékkal növekednének az árak, pedig a költségvetésben még ezt a számot vésték kőbe. Az MNB is ennél közel 1 százalékponttal magasabb pénzromlással számol.

Németh Dávid úgy véli, hogy az éves átlagos infláció már jövőre elérheti a jegybank által célként kitűzött 3 százalékos szintet. Ezzel nem ért egyet Suppan Gergely, aki szerint az infláció középtávon továbbra sem éri el a célt, így az MNB kismértékben tovább csökkentheti az alapkamatot. A jegybank egyelőre kamatvágási ciklusban van, és abban az összes szakértő egyetért, hogy ebben a hónapban még lazíthat a monetáris politikáján. Elemzők szerint 10-15 bázisponttal csökkenhet a most 1,5 százalékos alapkamat, és az sem kizárt, hogy ezt követően is folytatja a vágásokat az MNB. Ez azonban valószínűleg nagyban függ majd a görög válság alakulásától, illetve annak a magyar piacokra gyakorolt hatásától. Kamatemelésre azonban még egy ideig nem kell számítani.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.