Alaposan felkavarja az ezredforduló óta jelentősen növekvő bioetanol-ágazatot is az, hogy tavaly nyár óta jelentős mértékben csökken. A bioetanolt előállító üzemek piacai két nagy részre oszthatók, ez a két terület pedig Magyarországon gyökeresen eltérően teljesít. Az Európai Unióban minden tagállamban meglévő bekeverési arány van 2020-ig, a korábbi vállalásoknak megfelelően Magyarországon például 10 százaléknyi bioetanolt kell elérni az üzemanyagokon belül. Ez az arány tagállamonként változó, de a vállalások miatt 2020-ig folyamatosan növekszik. Ezért a hazai bioetanol termelésére fix kereslet van az EU-ban – mondta el a Világgazdaságnak Kovács-Gajdács János, a Magyar Bioetanol Szövetség szóvivője. A hazai bioetanol jelentős része, hozzávetőleg 90 százaléka exportra megy, döntően az uniós tagállamokba. Ez az évtized végéig tartó keresletnövekedés a termelési kapacitás folyamatos növelésére készteti a termelőket.
Más a helyzet a közvetlen értékesítéssel: az E85-ös üzemanyag értékesítésével kapcsolatban már nem mondható el, hogy ennyire jól menne – véli Kovács-Gajdács János. Az E85, vagyis a növényi alapanyagokból készült üzemanyag korábban jövedékiadó-mentességet élvezett, ekkor mindazok, akiknek a járműve be tudta fogadni ezt, széles körben tankoltak belőle, hiszen jóval olcsóbb volt, mint a hagyományos benzin és a gázolaj. Azt követően, hogy az E85 is jövedékiadó-köteles lett, a forgalom nagymértékben visszaesett, hiszen az árelőny lényegében eltűnt. Ez a benzinár nagyarányú csökkenése is igaz volt, amióta jelentősen olcsóbbá vált a tankolás, még inkább erősödött ez a trend. Mára az E85 magyarországi forgalma marginálissá vált – emelte ki a szóvivő. Az E85-nél ráadásul nem csupán a jövedéki adóval kell számolni, hanem azzal is, hogy ebből az üzemanyagból a gépkocsi fogyasztása akár 10-20 százalékkal is több lehet. Korábban így is megérte növényi alapú üzemanyagot tankolni, ma már azonban alig fogy ebből a termékből. Az E85-ös forgalma Észak-Európában ezzel szemben stabil, az ottani tudatosabb vásárlók – ha gépjárművük alkalmas erre – akkor is ilyet tankolnak, ha ez nem jelent árelőnyt a hagyományosabb üzemanyagokhoz képest.
Az érintett hazai bioetanol-előállítók, így a Hungrana és a Pannonia Ethanol, inkább a bekeverési arányra alapozva működnek, mint az E85-ös hazai forgalmára. Előbbire hosszú távú szerződéseket is kötöttek, ezek érvényessége azonban nem tart örökké.
„Ezeket a szerződéseket akkor kötötték, amikor a kőolaj hordónkénti ára még 80-85 dollár körül mozgott” – mondta el a Világgazdaságnak Petőházi Tamás. A Gabonatermesztők Országos Szövetségének (GOSZ) elnökhelyettese szerint ezzel jelenleg nincs gond, probléma akkor lesz, ha ezek a szerződések lejárnak.
Petőházi szerint a növénytermesztőket egyelőre még nem érintik a változások, részben a bekeverési arány támasztotta kereslet miatt, amely folyamatos alapanyag-utánpótlást von maga után. Magyarországon a bioetanol-gyártás nagyjából 2 millió tonna kukoricát vesz fel. Ha ez nem lenne, akkor ezt a termésmennyiséget exportálnák a termelők – tette hozzá az elnökhelyettes. Petőházi Tamás szerint a termelőket azért sem érinti közvetlenül a kőolaj árzuhanása és az ebből fakadó változások, mert a meghatározó felvevőpiaca a magyar kukoricatermelésnek az állatok hizlalása, ezen felül pedig a kukorica exportra kerül.
Az állattenyésztés és a bioetanol-gyártás viszonya azonban nem volt mindig felhőtlen. Jelenleg az alacsony terményárak miatt némi lélegzethez jutottak a tenyésztők, még ha az állati termékek felvásárlási ára is csökkent. Korábban azonban az állattartók azzal vádolták a bioetanol-ágazatot, hogy felveri a kukorica és más növények árát a globális piacokon.
Korábban a magas kőolajárhoz valóban drága kukorica társult. Két éve Erdélyi István, a Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. elnök-vezérigazgatója jelentette ki lapunknak: „A bioüzemanyag-gyártás egyértelműen versenytárs számunkra, és az is egyértelmű, hogy ez az iparág drágítja a takarmányokat. Ráadásul az áremelkedés mértékével az állattartás és az állati termékek feldolgozása messze nem tud lépést tartani.” Erdélyi akkor úgy nyilatkozott: a megoldást a második generációs bioüzemanyag-gyártás, vagyis a hulladékokból készülő etanol jelentené.
A melléktermék is hasznosítható
A bioetanol-gyártás melléktermékével, a DDGS-sel állatok is etethetők. Az eljárás végén maradó kukoricatörköly ugyanis magas fehérjetartalma miatt részben kiválthatja az importból származó szóját. Ez illeszkedhetne a kormányzat GMO-ellenes törekvéseibe is, ugyanis amíg az importszója több mint 90 százaléka genetikailag módosított, az idehaza termelt kukorica hagyományos nemesítésű. A DDGS takarmánycélú felhasználása Nyugat-Európa nagy sertéstelepein már gyakorlat, a hazai hizlalás átállítása azonban akár több százmilliós vagy milliárdos beruházást igényelne az egyes telepeken a korszerű technológia megvásárlása és üzembe helyezése miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.