BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zuhanórepülésben az agrárárak a júliusi adatok alapján

KSH A legfrissebb, júliusi adatok szerint is tovább csökkentek a mezőgazdasági termelői árak. A KSH tegnap közzétett számai szerint az idei év hetedik hónapjában 5,6 százalékkal maradtak el az előző év azonos időszakitól. Ezen belül a növényi termékek ára csökkent kisebb mértékben, 1,9 százalékkal.

Aggasztó mértéket öltött ugyanakkor az élő állatok és állati termékek árcsökkenése, ez a kategória 11,2 százalékkal zuhant egy év alatt. Ezen belül az élő állatok termelőiár-szintje 9,0, az állati termékeké pedig 16 százalékkal lett alacsonyabb. A rendkívüli áresés javarészt a tejárak mélyrepülésének köszönhető. A tej termelői ára júliusra 21 százalékkal esett vissza egy év alatt. A felvásárlási ár tavaly év elején még jóval 100 forint felett, januárban 91 forint volt literenként. Idén júliusban már csupán 76 forint volt, ez az utolsó időszak, amelyről KSH-adat áll rendelkezésre. A piaci tapasztalatok szerint azóta a tej ára még tovább csökkent, a szerződéses árak 70 forint körül vannak, az azonnali, úgynevezett spot piacon pedig már csak 60-65 forint a tej literje. Ez a szint mélyen az önköltségi ár alatt van, amely Magyarországon 90-95 forint körül mozog. A jelenlegi árszintek már a támogatásokkal együtt sem tudnak nyereséget hozni a termelőknek.

A vágósertés ára éves szinten 12 százalékkal kisebb lett, viszont január óta emelkedik. Januárban a felvásárlási ár 338 forint volt kilogrammonként, júliusban 358 forint. Ez még mindig meglehetősen alacsony, ám a termelők bíznak abban, hogy az emelkedő trend megmarad.

A növényi termékek ára már régóta jelentős mértékben zuhant, vagyis eleve alacsony bázisról csökkentek tovább az árszintek, így az éves árzuhanás mértéke sem olyan szembetűnő. A gabonafélék ára 8,1, a zöldségféléké 3,3 százalékkal csökkent. Igaz, ellentétes folyamatok is vannak: a burgonya ára 9,0, a gyümölcsféléké 24 százalékkal nőtt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.