BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tompítható a VW-hatás Németországban

Érdemi hatással lehet a német gazdaság növekedésére a Volkswagen-botrány, miután az ország bruttó hazai termékének 2 százalékát teszi ki az autóipari csoport termelése. A ZEW üzleti bizalmi index októberben már zuhant is a VW-ügy miatt. „A Volkswagen német feldolgozóiparra gyakorolt hatásaival kapcsolatos aggodalmak a kirobbanása óta jelen voltak a befektetők és piaci szereplők körében. A botránynak lesznek költségvonzatai, amivel a Volkswagen-csoportnak szembesülnie kell, ezek a hírnevén esett csorbán túlmenően is jelentősek lehetnek” – vélik a CIB Bank közgazdászai, akik már több mint 30 milliárd eurónyi várható bírságot számoltak össze, és 9-11 millió autó visszahívásával kalkulálnak. A Volkswagen Financial Servicesnél pedig már be is jelentették, hogy az autófinanszírozás volumenének visszaesését várják.

A német autóipari termelés a feldolgozóipari kibocsátás 11 százalékát és a német nemzeti össztermék 7 százalékát adja. (A termelés hozzáadott értékéhez csak az autóipar önmagában 4 százalékot ad hozzá, míg az értékesítési szolgáltatásokkal és az autóalkatrészekkel együtt számítva a hozzájárulás eléri a 10 százalékot is.) A kockázatokat jól mutatja, hogy a Volkswagen-csoport 2014-es 202 milliárd eurós árbevétele az autószektor forgalmának 70 százaléka, teljes feldolgozóipar forgalmának 10 százaléka volt. A csoport Németországban 40 százalékos részesedéssel rendelkezik, és több mint 320 ezer főt alkalmaz.

Svájc már fel is függesztette több dízelmotoros autó forgalmazását, Olaszországban pedig a VW menedzsmentje függesztette fel az összes Euro 5-ös motorral rendelkező jármű forgalmazását. A CIB Bank elemzőinek kalkulációja szerint a VW 5 százalékos termelési és értékesítési visszaesése legfeljebb 0,2-0,3 százalékkal vetheti vissza a német hozzáadott érték dinamikáját. Akkor lehet nagy baj, ha ennél jobban esik vissza a termelés és az értékesítés, mert az már érezhetően lerontaná a GDP-növekedést. Mindezt azonban ellensúlyozhatja, hogy Németország költségvetési többlettel zár idén, így van lehetőség fiskális élénkítésre, valamint a belső kereslet továbbra is erős maradhat. A német kormány ugyan 1,7 százalékra csökkentette az idei GDP-növekedési várakozását a korábbi 1,8-ról, de több elemző is elérhetőnek tart ennél gyorsabb dinamikát. A VW-botrány hatása azonban nem fog megállni a német határon. Magyarországra a legtöbb elemző szerint az Audi gyár termelésén keresztül lehet hatása a krízisnek, a tegnap bejelentett fejlesztés azonban arra utal, hogy a magyarországi gyárban egyelőre inkább kapacitásbővítéssel kalkulálnak. A JP Morgan elemzői úgy vélik, hogy a kelet-közép-európai régióban a VW-botránynak elsősorban Csehországra és Magyarországra lehet hatása, mert ezekben az országokban van a csoportnak gyára, ráadásul a közép-európai beszállítók alkatrészei iránt csökkenhet a kereslet. A Morgan Stanley már nem annyira pesszimista. Szerintük a régióban a magyar export eshet a legkisebb mértékben a VW-ügy hatására.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.