Budapesten évi ötezer forintba kerülő fővárosi matricát vezetnének be, ez a közigazgatási határon belül közlekedő valamennyi gépkocsira vonatkozna, és évi 4,5 milliárd bevételt hozna – ismertette a Budapest Közút által készített műhelymunka megállapításait pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István. A főpolgármester ismertetése szerint egy belső zónát is létrehoznának: Pesten a Margit híd, Szent István körút, Bajcsy-Zsilinszky út, Károly körút, Múzeum körút, Vámház körút és a Duna határolta területre vonatkozna, valamint Budán az Erzsébet hídtól a Lánchíd utca, Alagút utca, Attila utca, Csalogány utca, Bem rakpart és a Margit híd közötti részre. A díjtétel itt hétszáz forint lenne zónahasználatonként, és évente 5,5 milliárd bevételt hozna a városnak. A zónán belül lakók (az első autót után) és a törvény szerinti kivételek nem fizetnének, a családon belüli második autóra díjkedvezményt adnának. A rakparti utak és az Erzsébet híd díjmentes, az Alagút utca, Lánchíd utca és a Lánchíd díjköteles lenne. Jövő év végére valósíthatók meg a kapcsolódó fejlesztések 750 millió és egymilliárd közötti költséggel.
A fővárosi dugódíj kapcsán egyébként két adottságról beszélt Tarlós. Az egyik a bevezetésről szóló 2006-os vállalás, amely az M4-es metrónak nyújtott uniós támogatás miatt szerepel a Brüsszellel kötött szerződésben. A másik adottság, hogy a parlament által hozott jogszabály konkrétan kizárja a dugódíj bevezetését, persze csak amíg meg nem változtatják. Tarlós hangsúlyozta, hogy ő biztosan nem kezdeményezi e jogszabály megváltoztatását. Ha az állam kalkulál a dugódíjból származó bevételekkel a budapesti közösségi közlekedés finanszírozásánál, akkor megváltoztatja a jogszabályt, ellenkező esetben viszont több pénzt kell adnia a közösségi közlekedésre.
Rövid távon kockázatos megszüntetni a Délit mint fejpályaudvart – mondta Tarlós. A Kelenföldi pályaudvarnál ugyanis az M4-es metró építésekor 8 vágányt meg kellett szüntetni a P+R-parkoló építése miatt, ezért ott rövid távon nem lehet észszerű bővítést végrehajtani, ezért a Délinél meg kell maradnia a jelenlegi tízperonos vágánynak. Az M3-as metró infrastruktúrájának felújításánál a kivitelezés időtartama nem változik, a kezdési időpont a kérdéses, de biztos, hogy kész lesz a metró – mondta a főpolgármester. Az M3-as felújítása alatt pedig – a kormány szándékának megfelelően – szolgáltatásvásárlás keretében szállítják majd autóbuszokkal az utasokat. Ennek kapcsán Tarlós erősen reméli, hogy produkálnak majd olyan szolgáltatót, amely magyar busszal fog szolgáltatni. „Picit csodálkozom a gyártón, ha van olyan, aki sorozatban gyárt magyar buszokat, akkor ez a gyártó miért nem indult el a BKV tavaly őszi nyílt tenderén?” – tette fel a kérdést a főpolgármester.
Az M3-as metróvonal infrastruktúrájának felújítását uniós forrásból fedeznék. Ennek kapcsán azonban felmerült annak a lehetősége, hogy a rekonstrukciót megtérülő beruházásként tartsák nyilván. Elhangzott az a javaslat is, hogy ne uniós forrásból, hanem a főváros EIB-hitelkeretének a megemelésével, állami és kormánygaranciával valósuljon meg a beruházás. „Ha ez így történik, a végsőkig ragaszkodni fogok ahhoz, hogy a 137,5 milliárdos uniós forráslehetőséget ne vegyék el a fővárostól, és azt más beruházások megvalósítására fordíthassuk” – hangsúlyozta Tarlós.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.