Magyar gazdaság

Újabb hatalmas büntetés várhat Magyarországra

Újabb 50 milliárd forintos uniós büntetés néz ki Magyarországnak. Megint az aszfaltkeverő telepekre vonatkozó előírás miatt, de most környezetvédelmi feltételnek álcázva.

Alig fejeződött be az előző aszfaltkeverőügy, már formálódik az újabb. Magyarország számára az a gyakorlat, hogy az útépítő tendereken csak olyanok pályázhattak, akiknek az építkezés helyszínétől meghatározott távolságon belül volt aszfaltkeverő telepük, 48 milliárd forint uniós támogatás elbukását jelentette. Legalábbis Lázár János kancelláriaminiszter azt közölte néhány hónapja, hogy ebben állapodott meg az előírást diszkriminatívnak, a versenyt szűkítőnek találó Európai Bizottsággal. Az új útépítési tenderek nem tartalmaznak már kilométerben meghatározott előírást, mégis az nyerhet, akinek az építkezéshez legközelebb van aszfaltkeverője. Az új módszer a környezetvédelmi feltételek bevetése, amint azt tegnap a 444.hu portál közölte egy konkrét eset, a 813-as számú főút közbeszerzése kapcsán.

Hogy valami továbbra sem stimmel az aszfaltkeverő-előírások körül, a Simicska-féle Közgép Zrt. által sorozatban megtámadott közbeszerzési eljárásokból is látszik. A 62. számú főút Szabadegyháza, Ipartelep elkerülő szakasz esetében – amint ez a Közbeszerzések Tanácsának honlapjáról kiderül – például kifogásolta „az aszfaltkeverő telep meglétével” kapcsolatos, illetve a „még nem működő aszfaltkeverő telep telepengedély és pontforrásengedély” benyújtására vonatkozó előírást. A Közgép nem kommentálta a Világgazdaságnak, mit vélt szabálytalannak. A 444.hu viszont az említett, 5,2 kilométeres, kétszer egysávos út építése esetében azt vezeti le, hogyan torzul a verseny az úgynevezett „környezetterhelési érték” beiktatásával. Húszszázalékos súlyszámmal szerepel a bírálati szempontok között a környezetterhelés, ami a minél csekélyebb szén-dioxid-kibocsátást díjazza. A kiírás alapján csak az aszfaltszállítással járó kibocsátást veszi figyelembe, vagyis az kaphat több pontot, aki a legkisebb kibocsátással, a legközelebbről tudja szállítani az aszfaltot. A 813-as út esetében a pontszámok úgy alakultak, hogy a legalacsonyabb árajánlat hiába volt 10,4 milliárd forint, úgy fest, a közelebbi aszfaltkeverővel elért pontok nyomán a 14,8 milliárdért ajánlkozó Strabag-Hódút lesz a befutó. Kilométerenként majdnem 3 milliárdért, azaz autópályaárban épülhet az út.

A környezetvédelmi szempontok érvényesítése a közbeszerzési eljárások során a tagországok számára önkéntes. Mindazonáltal a Európai Bizottság sorvezetője kissé más megközelítést tartalmaz a magyar közbeszerzési eljárásénál. Amaz a szén-dioxid pontokkal honorált emissziócsökkentését nem korlátozza csupán az aszfaltszállításra, hanem minden szállítással járó munkát figyelembe vesz. Így a talaj- és alapozó munkákat, kő, kötőanyag vagy bármilyen burkolóanyag, illetve kiegészítő elem szállítását. Szakértők szerint esélyes, hogy az egyébként pártolandó cél, a környezetvédelem érdekében tett, de durva árdrágítással párosuló előírásra Brüsszel ismét támogatásmegvonással reagál. Ami a közútépítéseket is tartalmazó operatív programot illeti, annak a teljes kerete 2014–2020 között 1216 milliárd forint, amit már teljes egészében meghirdettek, és 554 milliárdra szerződést is kötöttek. Ennek alapján becsülik úgy szakértők, hogy a szankció elérheti az előző aszfaltkeverőügyben kirótt összeget.

diszkrimináció aszfalt EU büntetés
Kapcsolódó cikkek