A tizedik helyre szorult vissza a Gyermekrák Alapítvány a személyi jövedelemadó egy százalékából részesedők rangsorában, így a legnagyobb veszteséget szenvedte el a toplista résztvevői közül – de még mindig ott szerepel az elsők között. Az alapítványt évek óta lengi körül a visszaélések vádja, ám miután működésének jogszerűtlenségét hivatalos vizsgálat nem állapította meg, a szervezet tovább működik, és jelentős összeget kap az adózóktól. Az alapítvány vezetőjéről két éve azt írták, hogy magáncélra használta a szervezet mentőautóját, és ezt követően már nem is vezették a szja-ból támogatott szervezetek listáját, de még a tavalyi felajánlásokból is 63,3 millió forinthoz jutottak. Ez az előző évihez képest 20 százalékos visszaesés, a szintén nem a legjobb hírű Rex Kutyaotthon is többet kapott a tavalyi adóból (bár az is visszaesett).
Az adózók egyrészt hűségesek a korábban kiválasztott szervezetekhez, másrészt nem igazán vizsgálják meg alaposan, kinek is adják adójuk egy százalékát – derült ki a Human Dialog motivációs kutatásának eredményéből. Az Emocionális Marketinggel közösen végzett, reprezentatív mintán, 700 adófizető megkérdezésével készült kutatás szerint a felajánlók kétharmada ugyanannak a civilszervezetnek adja évről évre az egy százalékot. A megkérdezettek harmada viszont a nyilatkozat leadása után nem is tudja, kire esett a választása. A reklámok fontosak a felajánlásokban, korábban a Gyermekrák Alapítvány is a sikeres marketingkampánynak köszönhette vezető szerepét.
Az adózók 8 százalékkal több szja-t juttattak 2016-ban a civilszervezeteknek a tavalyihoz képest. A legtöbb felajánlást kapó civilek élmezőnyében nincs érdemi változás: a stabilan ugyanazon civilszervezetekből álló élbolyban egészen a 16. helyig ugyanazok a szervezetek szerepelnek, mint egy éve. Az idén újra 8 milliárd fölé emelkedett a civilek között szétosztható adóforintok összege, habár így is messze vagyunk még a 2010-es adócsökkentés előtti 10 milliárdos értéktől.
Akadnak kiemelkedő sikerek a kis és a nagy civilszervezetek körében egyaránt. A Valami Amerika 2. ihlette, Balával és gengsztereivel az újraélesztés laikus módszerét népszerűsítő kampányfilmjeinek is köszönhetően az Országos Mentőszolgálat Alapítvány 27 százalékkal több adóforinthoz jutott. A legnagyobb ugrásokra, a támogatottság megtöbbszörözésére a középmezőnyben is akadt példa: a Magyar Gyermekonkológusok és Gyermekhematológusok Társasága a tavalyi 6,6 millióról a négyszeresére, 26,7 millióra bővítette a támogatását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.