BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Százmilliárd jut jövőre az utakra

Idén 173 helyszínen, 568 kilométeren végeztek komplex útfelújításokat, ebből 440 kilométer az első és másodrendű utakat érintette, de az ezeknél alacsonyabb besorolású utakon is végeztek munkálatokat – ismertette Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Szinte minden megyében folyt munka, a legtöbb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében. A beruházásokra hazai forrásból 69 milliárd forint állt rendelkezésre. A 32 ezer kilométeres közúthálózat körülbelül fele igényelne beavatkozást – válaszolta a Világgazdaságnak az államtitkár. Bár a források az elmúlt évben növekedtek, de a lemaradás nehezen pótolható, ahhoz nem lesz elegendő két-három év – fogalmazott Tasó. Évente folyamatosan 150-180 milliárd forintot kellene erre a célra költeni.

Jövőre 100 milliárd forintot fordítanak szintén hazai forrásból a közúthálózat fejlesztésére. Ebből a tervek szerint 850 kilométer hosszan újítják meg az utakat. A felújítások forrása az útdíjbevétel, amely éves szinten 260 milliárd forint körüli. Ebből fordítanak tehát százmilliárdot felújításra, és ebből állják a munkálatokért felelős Magyar Közút Zrt. (MK) működési költségét is, amely jövőre 17 milliárd forinttal haladja meg az idei összeget, ami 73 milliárd forint volt. A tervek szerint az MK működési költségét – a növekvő feladatok, például a kerékpárút-hálózat kezelése – miatt 2020-ra 98 milliárd forintra emelik. Mindezeken felül harminc éven át évente 110 milliárd forintot kell kifizetnie az államnak az M5, M6 PPP konstrukciós építése miatt. A 258 kilométer hosszú sztrádákat annak idején 658 milliárd forintból építhették volna meg, ami így viszont 3100 milliárd forintba kerül az államnak, és ezekre a kiadásokra már nem is elegendő az említtet 260 milliárdos útdíjbevétel – emelte ki Tasó.

A sajtótájékoztatón Tasó azt is bejelentette, hogy jövőre átlagosan 5 százalékkal emelik az MK dolgozóinak bérét. Az MK mintegy hatezer főt foglalkoztat, közülük 2816 főnek a havi bruttó bére nem éri el a 200 ezer forintot. A béremelés – a járulékokkal együtt – éves szinten 1,7 milliárd forintos kiadással jár. A béremelés elengedhetetlen a munkaerő megtartása miatt is, hisz jelenleg is körülbelül kétszáz betöltetlen állás – szakmunkás, mérnök – van a Magyar Közútnál – mondta Nemes-Nagy Tibor, az MK vezérigazgatója, aki azt is hozzátette, hogy idén közutas életpályamodellt is elindított az MK. A Magyar Közút dolgozói mellett a többi közlekedési ágazatban foglalkoztatottak bérrendezését is tervezi a kormányzat – emelte ki Tasó, aki hozzátette: az ágazatok közül a MÁV-nál a legnagyobb az elmaradás.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.