Magyar gazdaság

Brüsszel hadat üzen a gagyinak

Az online piacterek tegyenek a jövőben közös erőfeszítéseiket annak érdekében, hogy eltávolítsák a veszélyes termékeket az EU piacáról – áll az Európai Bizottság közleményében.

A veszélyes termékek közül manapság egyre többet értékesítenek online platformokon, ezzel megkerülve a hatóságokat - derült ki az riasztási rendszerének tavalyi adataiból. A riasztási rendszer keretében bejelentett veszélyes termék közül sokat online platformokon vagy piactereken is értékesítenek, ezért több tagállam hozott már létre a honlapok figyelemmel kísérésével, illetve az online értékesített veszélyes termékek felkutatásával foglalkozó egységeket.

2016-ban elsősorban a játékok tartoztak a legtöbbször bejelentett termékek kategóriájába (26 százalék), míg ezeket a gépjárművek követték (18 százalék), végül pedig a ruházati, textil- és divatárucikkekkel (13 százalék) akadt a legtöbb gond. Ami a kockázatokat érinti, 2016-ban leggyakrabban (az összes bejelentés 25 százalékában) a sérülési kockázattal kapcsolatban érkezett riasztás, ezt a vegyi kockázat követte (23 százalék). A veszélyes termékek többsége az EU-n kívüli területről érkezett: a bejelentett termékek 53 százaléka (1069) Kínából származott.

Az Európai Bizottság (EB) ezért úgy döntött, hogy a jövőben fokozza együttműködését a legnagyobb online piacterekkel: az Amazonnal, az Ebay-el és az Alibabával annak érdekében, hogy határozottabban lépjenek fel az uniós fogyasztók számára értékesítő weboldalaikon szereplő potenciálisan nem biztonságos, vagy a szabályozásokat megkerülő termékek ellen.  A hatósági ellenőrzések támogatása érdekében a Bizottság gyakorlati útmutatót készít az online értékesített termékek piacfelügyeletéről.

Emellett a Bizottság intenzívebbé tenné az uniós országok fogyasztóvédelmi rendszereinek együttműködését is. Erre azért volt szükség, mivel 2016-ban az európai nemzeti hatóságok között összesen 2044 veszélyes termékekre vonatkozó riasztás volt forgalomban a gyors riasztási rendszerben, amit mintegy 3824 nyomonkövetési intézkedés is követett. A megfigyelt akciók száma így összességében több mint kétszerese volt az előző évieknek. Ezen felbuzdulva az EB a nemzeti tagállamokkal is együttműködést kötött, felhasználóbarátabbá tette, illetve korszerűsítette a nyilvános honlapot annak érdekében, hogy alkalmazására ösztönözze a vállalkozásokat és a fogyasztókat.

A riasztási rendszer saját nyilvános honlappal rendelkezik (ec.europa.eu/consumers/rapid-alert-system), amely hozzáférést biztosít a rendszerben együttműködő nemzeti hatóságok által leadott hetente frissített riasztásokhoz. Hetente körülbelül 50 riasztást rögzítenek és hoznak nyilvánosságra a weben. A rendszerben szereplő értesítések mindenki számára megtekinthetőek. Szükségleteiknek és preferenciáiknak megfelelően a fogyasztók és vállalkozások jelenleg egyéni igényeikre szabottan is feliratkozhatnak a riasztásokra, amelyeket megoszthatnak a közösségi médiában.

-->

Európai Bizottság eBay Alibaba online piactér Amazon
Kapcsolódó cikkek