Magyar gazdaság

Innovációs központtá válna Magyarország

A Magyar Nemzeti Kereskedőház azon dolgozik, hogy a magyar vállalatok még versenyképesebbekké váljanak a külpiacokon – mondta Oláh Zsanett vezérigazgató.

Folyamatosan azon dolgozunk a nagykövetségekkel és a külgazdasági attasékkal közösen, hogy elősegítsük a hazai vállalkozások hatékony külpiacra lépését. E cél eléréséhez számos szolgáltatással állunk a magyar cégek rendelkezésére, melyeket már a határon túli magyar vállalatok számára is elérhetővé tettünk – mondta a Világgazdaságnak Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója. „A határon túli együttműködések versenyképesebbé teszik a hazai vállalatokat is” – tette hozzá a vezérigazgató.

„A visegrádi integráció hazánk innovációs fejlődéséhez is jelentős mértékben hozzá tud járulni. Ennek megalapozásához még szorosabbra kell fűzni a visegrádi négyek energetikai, közlekedési és digitális rendszereinek összeköttetéseit” – hangsúlyozta Oláh Zsanett. Ahhoz azonban, hogy innovációs központtá váljunk, teljesíteni kell néhány kritériumot.

„Hazánk globális versenyképességének további fokozásához elengedhetetlen, hogy a továbbra is dinamikus legyen” – emelte ki a vezérigazgató, hangsúlyozva, hogy ez akkor lehetséges, ha a csúcstechnológiát alkalmazó vállalatok Magyarországot választják beruházási helyszínként. Ezt segíti, hogy a magyar kormány tavalyi döntésével bevezette az legalacsonyabb, 9 százalékos társasági adóját, egyúttal csökkenti a szociális hozzájárulási adót is.

[caption id="" align="alignleft" width="1400"]Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója Oláh Zsanett, a Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) vezérigazgatója[/caption]

„Magyarország törekvése, hogy innovációs központtá váljon, ezért 2018-tól minden kutatás-fejlesztéssel foglalkozó vállalkozás kétszer annyi pénzt vonhat le az adóalapjából, mint amennyit innovációra fordít” – tette hozzá Oláh Zsanett. Ezzel a nemzetközileg már egyébként is versenyképes vállalkozások további forrásokhoz jutnak, így még exportképesebbekké válhatnak a külpiacokon.

Ezt a törekvést az MNKH cégre szabott szakmai támogatással segíti – legyen szó mikro-, kis-, közepes vagy nagyvállalatról –, melynek részét képezi az egyedi, a cég profiljához illeszkedő exportfejlesztési akcióterv kidolgozása is. A Kereskedőház fontosnak tartja, hogy a magyar vállalkozások számára hozzáadott értéket teremtsen, és a külföldi partner számára is olyan magyar céget ajánljon, amely sikerre viszi a projektet.

Az MNKH kiemelten fókuszál arra, hogy a magyar vállalkozásoknak jelentős, nemzetközi infokommunikációs témájú szakkiállításokon bemutatkozási lehetőséget biztosítson. Ilyen volt idén többek között a Mobile World Congressen (MWC) és a CeBIT-en való megjelenésük. Oláh Zsanett elmondta, az idei tervek között szerepel még a Digital Revolution Mexico, az IT Week (Japán), valamint a dubaji Gitex rendezvényen való részvétel is.

Startupok külpiacra jutását ösztönzi a Kereskedőház

A Magyar Nemzeti Kereskedőház (MNKH) kiemelten támogatja az innovatív vállalkozások külpiacra lépési törekvéseit, így a magyar startup-ökoszisztéma fejlesztését célzó Digitális Exportfejlesztési Stratégia (DSS) megvalósításában is fontos szerepet tölt be. A DSS keretében öt pillér mentén – vállalkozói kompetenciák, az együttműködés kultúrája, finanszírozási források, vállalkozószellem, támogató üzleti környezet – határozzák meg azokat a feladatokat, amelyek a magyar vállalkozások exportsikerei előtt álló akadályok lebontásában játszanak kiemelt szerepet.

A Kereskedőház elsősorban InnoTrade startup programjával és a soft landing projekt kidolgozásával – melynek keretében a hosszabb külföldi tartózkodást, így a több körös üzleti tárgyalások lebonyolítását kívánja biztosítani a hazai startupok számára – veszi ki részét a stratégia sikeréből. „A magyar startupok hiába rendelkeznek sok esetben versenyképes megoldással, erőforrás és kapcsolatrendszer híján nem vagy csak korlátozottan képesek sikeres külpiaci tevékenység megvalósítására, ötletük nemzetközi piacokon történő validálására” – mondta Oláh Zsanett, az MNKH vezérigazgatója.

Ennek legfőbb oka, hogy kapacitásaik legnagyobb részét a termék, szolgáltatás előállítására, fejlesztésére fordítják, így elesnek attól a lehetőségtől, hogy külföldön élesben, a célközönségük előtt teszteljék projektjüket. Ennek megoldására a Kereskedőház elindította hiánypótló, InnoTrade nevű szakmai programját, amellyel stabil szereplővé vált a startupok körében: kiszámíthatóan, megbízhatóan és folyamatosan képes biztosítani számukra a külföldi rendezvényeken való részvételt.

Tavaly összesen 32 nemzetközi szakmai rendezvényen 72 magyar startup jutott bemutatkozási lehetőséghez az InnoTrade program keretében. Számos sikersztoriról is beszámolhatnak a résztvevők, például a Brewie automata házi sörfőző készülékére 2016 januárjában 50 ezer dollár értékű előrendelést vett fel, a gépek kiszállítása idén márciusban kezdődött meg.

A vezérigazgató kiemelte, hogy InnoTrade programjukat a visszajelzések és a piaci igények alapján folyamatosan fejlesztik. A tehetségek, innovatív ötletek fejlettebb országok általi „elszívása” a startupok esetében is jellemző. A Kereskedőház célja, hogy ezt a folyamatot megállítsa, és az agyelszívás helyett a szürkeállomány körforgása valósuljon meg.

Az InnoTrade program kiemelt célja, hogy a határon túli magyar start­upok számára is elérhetővé tegye a Kereskedőház szolgáltatásait. „Már tavaly is több határon túli eseményen vettünk részt, de idén még nagyobb hangsúlyt kívánunk helyezni a határon túli magyar startupok integrálására” – közölte az MNKH. E cél elérésében kiemelt szerepet kap a Kereskedőház 22 irodából álló Kárpát-medencei hálózata, hiszen a helyi képviseleteken keresztül hatékonyan és célzottan érhetik el az innovatív vállalkozásokat. Várhatóan a 2017-es évben több mint húsz nemzetközi technológiai kiállításra, startup fesztiválra juthatnak el magyar startupok az InnoTrade programon keresztül.

kereskedőház
Kapcsolódó cikkek