Magyar gazdaság

A magyar piacon heves a konkurenciaharc

A korábbinál gyorsabb ütemű növekedést vár el az Invitel csoporttól az új tulajdonosa – egyebek közt ezt nyilatkozta a Világgazdaságnak David Blunck vezérigazgató.

Néhány hónapja egy kínai pénzügyi befektető tulajdonába került az Invitel csoport. Milyen változást hozott ez a társaság életében?

A China-CEE Fund márciusban szállt be a cégcsoportba. A befektető támogatja a lakossági és kisvállalati szegmensben (vagyis az Invitel Zrt. esetében) a szupergyors hálózatokon alapuló tévé- és internetszolgáltatás-csomagokra épülő stratégiánkat. A másik üzletágunknál, az Invitech Solutionsnél pedig a konvergens informatikai és telekommunikációs megoldások nyújtása áll a középpontban, a közép- és nagyvállalati, kormányzati, illetve nagykereskedelmi partnereink részére. Az új tulajdonos tehát, miközben nem változtat a korábbi stratégiánkon, gyorsítani szeretné a végrehajtását. A növekedési célok elérése pedig egy korábbinál szűkebb, de más jellegű, erős iparági tapasztalattal rendelkező felső vezetői csapat feladata lesz.

Az új tulajdonos az elvi támogatás mellett pénzügyi segítséget is nyújt?

Mindkettőt. A China-CEE Fund befektetési időszakának elején tart, és hosszú távú értékteremtésben gondolkodik. Ezért, miközben – mint befektető – profitot akar termelni, eszközöket is biztosít számunkra. Az új tulajdonosnak köszönhetően ugyanis csökkent a hitelállományunk, vagyis a korábbi időszakhoz képest növekedett a hitelkapacitásunk, így nőhet a rendelkezésünkre álló tőke. Ezáltal pedig nagyobb lépésekben tudunk gondolkodni.

Pénzügyi szempontból hogyan alakult a tavalyi évük?

Az elmúlt évi üzleti tervünkben az EBITDA növelése volt az egyik célunk, és azt sikerült teljesítenünk. Ezzel folytattuk a 2015-ös teljesítményünket. A bevétel 45 milliárd forint körül alakult, ebben nagyjából azonos arányban vesz részt az Invitel Zrt. és az Invitech Solution Zrt. Ez utóbbi cég bevételének egynegyede az informatikai és felhőszolgáltatásból, háromnegyede pedig az adatátviteli és hangszolgáltatásokból származik.

David Blunck
Fotós: Kallus György

Most tehát mindkét üzletág nagyjából azonos mértékben járul hozzá a cég bevételéhez. Hogyan változhat ez néhány éven belül?

Mindkét területben látunk fantáziát. Az informatikai piac azonban – általában – jobban nő, és mivel itt kisebb a piaci részesedésünk, ezen a területen nagyobbak a lehetőségeink. A lakossági televíziós piacon is viszonylag alacsonyabb még a részesedésünk, e területen is növekedést várunk.

Milyen trendeket lát a magyar távközlési piacon?

Elegendő csak a napi sajtót olvasni, azt láthatjuk, hogy tovább gyorsulnak az események. A napokban az egyik mobiltávközlési társaság korlátlan internetszolgáltatás bevezetését jelentette be, egy másik pedig a vezetékes piacon egy új márkát hozott létre. A magyar piac működését korábban is a dinamizmus jellemezte, a mostani lépések pedig azt jelzik, hogy a termékek kialakításában is új gondolatok jelentek meg. Az innovációhoz egyébként hozzászokott a szakma, amivel végül a fogyasztók, az ügyfelek járnak jól.

Most a korábbiaknál is nagyobb tempót diktálnak a cégek. Mi állhat ennek hátterében? Esetleg a Digi új szolgáltatásának meg­jelenése?

Az egybeeső bejelentések kapcsán könnyű lenne új hullámról, új fázisról beszélni, de egyszerűen arról van szó, hogy a két bejelentés szorosan követte egymást. A magyar piacon egyébként ez normál helyzet, itt nagyon heves a konkurenciaharc.

Miként reagál erre az Invitel?

Mint máskor, most is tudomásul vettük a piaci szereplők lépéseit. Nagyon sok esetben egyébként épp a konkurenseink reagálnak a mi lépéseinkre. Évek óta fejlesztjük a hálózatunkat, és a mobilok próbálják utolérni a vezetékes szolgáltatókat. Az ügyfeleink egyébként a vezetékes piacon már régóta élvezik a korlátlan „mobil” adatfogyasztás, a szinte mindenhol elérhető wifi lehetőségét.

Elképzelhetőnek tartja, hogy a mostani nyomott árak mellett folytatódik az árverseny?

Ez a fajta árverseny már tavaly nyár óta folyik a magyar piacon, és bizonyos esetekben az Invitel is – a Telekom most bejelentett 4000 forintos áránál – alacsonyabb tarifát kínál. Arra találták ki a piacgazdaságot, és a mi célunk is az, hogy gyorsabb, jobb és olcsóbb szolgáltatást nyújtsunk. Magyarországon a piaci szigor teljes mértékben működik a telekommunikációs ágazatban. Sok országhoz képest Magyarországon széles körű az infrastruktúra-verseny: a legtöbb ügyfél két-három, de akár négy szolgáltató közül is választhat. Ezért is lehetnek olcsóbbak a szolgáltatások, szemben például Amerikával, ahol a monopólium jellemzi a piacot. De Magyarországon sem csak az ár számít, legalább ilyen fontos például az ügyfél­kiszolgálás, a megbízhatóság.

Hol tart az a hálózatfejlesztés, amelynek eredményeként 2018-ra minden háztartást el kell érni a szupergyors sebességű inter­nettel?

Mondanám, hogy gőzerővel dolgozunk rajta, de ez inkább a 19. század idejére jellemző kifejezés, ezért úgy fogalmazok: villámgyorsasággal fejlesztünk. Jelenleg a tervezés fázisánál tartunk, az uniós támogatással megvalósuló építkezés pedig nyáron vesz igazán lendületet. Ezzel a program végéig körülbelül újabb százezer háztartáshoz juttatjuk el a széles sávú infrastruktúrát, de emellett saját forrásból is építünk száz megabit sebességű hálózatot, amelyet a nyáron folyamatosan adunk át. Ezzel mintegy további harmincezer háztartásnak biztosítjuk a szupergyors internet elérését.

Az utóbbi napok zsarolóvírusa nem támadta meg az Invitel hálózatát?

Sem az Invitel csoport számítógépparkja, sem az Invitech Solutions által kiszolgált ügyfélállomány nem volt érintett ebben, ami annak köszönhető, hogy folyamatos felügyelet alatt vannak a hálózatok. Az operációs rendszerek információáramlása miatt havonta legalább százszor kell a különböző rendszerekbe beavatkozni. Ezt manuálisan nem lehet elvégezni, ehhez modern biztonsági megoldások kellenek, amelyek azért fontosak, mert az adat kincs. A mostani támadást blokkoló frissítést egyébként a Microsoft márciusban adta ki, tehát mindenkinek a rendelkezésére állt. Mi ezt több tucat más védelemmel együtt futtattuk a rendszerünkön, így az biztonságot nyújtott a zsarolóvírus ellen. Százszázalékos biztonság persze soha sincs, de minden vállalat számára kötelezettség, hogy körültekintően járjon el. Egy hasonlattal élve: nem lehet garantálni, hogy a betörő sohasem tör be a lakásunkba, de ha nem zárjuk be az ajtónkat, az ablakokat, akkor felelőtlenül viselkedünk.

Telekom Invitel
Kapcsolódó cikkek