Egyszer minden vállalat életében eljön a kiszállás, az eladás ideje. Heitner Tamás, az Invescom igazgatója a Világgazdaság „Magyar vállalatok, családi vállalatok – Hogyan lehetünk sikeresek?” című konferenciáján cégértékesítésről szóló előadásában elmondta: a cég alapításától kezdve a vállalkozás több fejlettségi szinten is keresztülmegy az exitig. A kezdeti fázist a növekedés (tőkebevonás), majd a konszolidáció (akvizíció) követi, majd végül a kiszállás. A tőkepiaci eszköztár használata nem nélkülözhetetlen a cégépítésnél, de Kalocsai szerint az sokat segíthet, ugyanis jelentős gyorsulást lehet elérni a tőkepiaci eszközök használatával.
Azt a céget kell tudni értékesíteni, amiben a befektető potenciált lát, mert ekkor lehet a legdrágábban eladni – mondta az igazgató. Úgy véli, az a legjobb, ha a cég fejlődése tervezhető, de persze van olyan is, amikor derült égből villámcsapásként érkezik egy vételi ajánlat a vállalkozásra.
Az a szándék, hogy a külföldi befektető felé megteremtsék a kulturális differenciák mellett is a közös hangot, meg kell vizsgálni azokat az eszközöket, amivel elérhető a cél. Azaz a tulajdonosi értéket maximalizálni kell. Heitner Tamás elmondta, hogy a tulajdonosváltásnál fontos a vezetőtől független menedzsment kialakítása. Ha nincs meg az érdekközösség a tulajdonos, a menedzsment és a dolgozók között, az problémákat okozhat – tette hozzá.
Heitner Tamás végül hangsúlyozta: érdemes kikérni szakértők, tanácsadók segítségét is, amikor a vállalkozás eljut arra a szintre, amikor már érdemes lehet kiszállni. Ha ugyanis nem a megfelelő áron értékesítik a vállalkozást, úgy több év munkája, eredménye is kárba mehet.