BUX 44,130.61
+3.27%
BUMIX 3,760.06
+0.44%
CETOP20 1,868.32
+1.43%
OTP 9,370
+5.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.46%
0.00%
ZWACK 17,250
-0.29%
+2.22%
ANY 1,560
+0.97%
RABA 1,105
-0.90%
0.00%
+2.55%
0.00%
0.00%
+0.13%
0.00%
+0.79%
0.00%
+0.37%
OTT1 149.2
0.00%
-0.90%
MOL 2,948
+4.76%
+1.54%
ALTEO 2,810
+1.08%
-6.25%
-1.23%
0.00%
0.00%
+2.13%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.95%
+1.28%
-0.24%
+7.69%
-2.70%
+2.49%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,192
-2.93%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Teára és kávéra súlyos tízmilliárdokat költ a lakosság

Piaci várakozások szerint 5-10 százalékkal is nőhet idén a kávék és teák forgalma, amely már az elmúlt egy évben is elérte a 70 milliárd forintot.

A magyarországi kávéfogyasztás jóval elmarad ugyan a skandináv országokétól, s angol módra az ötórai tea sem terjedt el, mégis mindkét kategória pörög a Nielsen kiskereskedelmi indexe szerint. A Világgazdaság érdeklődésére arról számolt be a piackutató, hogy tavaly augusztus és idén július között 57 milliárd forintos forgalmat generált a kávék bolti eladása. Ez azt jelenti, hogy bár mennyiségben négy százalékkal csökkent, értékben három százalékkal nőtt a termékcsoport értékesítése.

Az ellentétes előjelű változás annak tudható be, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a szemes és a kapszulás kávék. A CBA kommunikációs igazgatója, Fodor Attila is azt emelte ki lapunknak, hogy az élelmiszer-kiskereskedelmen belül a kávé szegmensében bővülés tapasztalható, ami elsősorban a kapszulás termékek 10 százalékos erősödésével magyarázható. Maczelka Márk, a SPAR kommunikációs vezetője hasonló tapasztalatokról számolt be, hangsúlyozva, hogy azért még mindig 40 százalék az őrölt kávé piaci részesedése, 38 az instanté, emellett 14 százalék a kapszulásé és 8 a szemesé. Adorján Abigél, az Auchan kommunikációs menedzsere ismertette: hálózatukban az értékesítés harmadát adja az őrölt kávé, amitől alig maradnak el az instant, illetve kapszulás termékek, az egyre keresettebb szemes kávé pedig az eladások negyedéért felel.

Forrás: AFP

A Nielsen azt is közölte, hogy értékben és mennyiségben 98 százalékban koffeint tartalmazó kávét vásároltak a fogyasztók a vizsgált időszakban. A bolttípusokat tekintve pedig koncentrált piacról beszélhetünk, a forgalom 69 százaléka a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzletekhez köthető. A teák kiskereskedelmi forgalmáról pedig azt tudatta lapunkkal a piackutató, hogy majdnem elérte a 13 milliárd forintos piaci értéket a kategória, amely mennyiségben 2, értékben 5 százalékos növekedést jelent.

A felmérés szerint a magyar fogyasztók gyümölcsteákra költenek a legtöbbet, ez a szegmens 36 százalékát fedte le. Ezt a CBA sem látja másként, az áruházlánc szerint a gyümölcsteák piaca élénkült meg a leginkább. Az árbevétel 70-80 százaléka pedig ősztől tavaszig realizálódik, de a csúcsidőszak hagyományosan az október–decemberi időszak. A SPAR szerint is jelentősen befolyásolja az éves forgalmat az esztendő vége, míg a kávé 4-5, addig a tea 5-6 százalékos növekedést érhet el, ha a szezon jól alakul. Az Auchan kávé- és teaforgalma az év első nyolc hónapjában 5-10 százalékkal növekedett, hasonló tendenciára számítanak az esztendő hátralévő részében is. Áruházaikban szintén a gyümölcsteák a keresettebbek, népszerűség szerint ezután következnek a fekete-, majd a herba- és gyógyteák, végül a zöld teák.

A piackutató által felmért üzletekben 94 százalékos részesedéssel továbbra is a filteres teáké a főszerep. Míg a kávénál 80, addig a teánál 84 százalékot visznek el az összforgalomból a gyártói márkák. A SPAR közlése szerint az elmúlt időszakban a valódi gyümölcsteák mellett a herbateák és az úgynevezett funkcionális teák értékesítése ugrott meg. A fekete tea eladásai stagnálnak, az ízesített változatainál pedig csökkenés figyelhető meg. A kapszulás teák kiszorulóban vannak, jelentősen csökkent a piacuk, a filteres és a szálas verziók pedig egyaránt növekedést produkáltak. Az elmúlt időszakban, akárcsak más termékkategóriáknál, az ár-érték arány vált a legfontosabb tényezővé a vásárlások alkalmával – tette hozzá Maczelka Márk. Az Auchan szerint az ár fontos szempont a vásárláskor, de egyre többen figyelembe veszik a kényelmi szempontokat is a termékek kiválasztásakor.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek