BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rendelet szabályozza majd a NAV-becslést

Megnehezül a becslés módszere az adóhatóságnál, ha az új adóigazgatási rendtartásról szóló törvény a megismert tervezet szerint kerül a parlament elé.

Megnehezül a becslés módszere az adóhatóságnál, ha az új adóigazgatási rendtartásról szóló törvény a megismert tervezet szerint kerül a parlament elé. A jogszabály tartalmazza ugyan a becslés definícióját, a részletes szabályozást azonban nem. Ez azért gond – véli Fekete Titusz, az RSM adómenedzsere –, mert így az adóhatóságot nem köti szigorú keretrendszer. Egyik oldalról ez akár túlkapásokat is eredményezhet, másik oldalról azonban az adócsalók ellen fegyvert veszthet a NAV.

A Világgazdaság érdeklődésére ugyanakkor a Nemzetgazdasági Minisztériumnál jelezték: a törvény elfogadása esetén a későbbiekben az ellenőrzésre vonatkozó részleges szabályokat megállapító kormányrendeletben határozzák majd meg a becslés részletszabályait. A jogalkotók szerint ugyanis ez a szabályozási rész nem igényli a törvényi szintet.

A becslés akkor használható, ha nem lehet bizonyítani más módon az adóelkerülés mértékét. A becslés tipikus eszköz a vagyonosodási vizsgálatoknál: ha a vállalkozó életvitele és bevallott jövedelme között nagy a különbség, akkor az adóhatóság a látható vagyon alapján feltételezhet egy jövedelmet, amelyből az adott életszínvonalat fenn lehet tartani. A valós jövedelem és a becsült közti különbség után megállapítja a meg nem fizetett adót. Ennek mértékét persze lehet vitatni, a becslés jogosságát azonban nem. Ez az ellenőrzési mód 2016 óta lényegében megszűnt, mert ilyen ellenőrzést csak akkor lehet indítani, ha egyúttal büntetőeljárás is folyamatban van. A törvényből a most megismert tervezet szerint ez a passzus is kikerül, így nagy kérdés, hogy az ellenőrzési kereteket meghatározó kormányrendelet ismét szűkíteni fogja-e a vagyonosodási vizsgálat indításának feltételeit.

Becslést persze nem csak vagyonosodási vizsgálatoknál lehet végezni. Alkalmazható a módszer az áfában, a társasági adóban, de akár az iparűzési adó esetében is. Ez utóbbi Fekete Titusz szerint most különösen hasznos lenne az adóhatóság számára, hiszen a rendelkezésre álló adatbázisok alapján fontos megállapításokat lehetne tenni – az EKÁER és az online pénztárgépek adataiból például rengeteg információ leszűrhető. Ha csak azt nézné meg a hatóság rendszeresen, mi történik az adótraffipax hatására, sokat kaszálhatna. A hatóság közzéteszi, hol fog nyugtaadást ellenőrizni, s ezt követően az érintett helyeken rendre hirtelen megugrik a forgalom – minden tételt beütnek a pénztárgépbe a kereskedők. Persze a NAV azt is látja, hogy a bejelentés előtt és után mik voltak az adatok, s a környező konkurens vállalkozók forgalmát is ismeri. Ha látható, hogy az adott kereskedő forgalma csak az adóellenőrzés idején éri el a versenytársakét, akkor feltételezhető, hogy máskor bevételt titkol el. A konkurensek átlagos bevétele alapján az eltitkolt bevétel öt évre visszamenőleg kiszabható becsléssel – ez komoly elrettentő erő lehet.

A fentiek miatt is fontos a becslés részletes szabályozása, hiszen nem kellően tiszta és egyértelmű feltételrendszer esetében a cégek akár azt is vitathatják, jogosan alkalmazta-e a hatóság a becslést, ami gyengíti a rendelkezésre álló fegyverarzenál tűzerejét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.