Az utóbbi négy költségvetést 7 alkalommal módosították, ebből négy alkalommal a főszaki számok is módosultak, illetve egy esetben a volt költségvetési hatása a változásoknak – derült ki a Nemzetgazdasági Minisztérium adataiból. A 2015-ös költségvetést négyszer, a 2016-ra vonatkozó törvényt egyszer, a 2017-re érvényes jogszabályt pedig kétszer módosították, a 2018-as költségvetést viszont nem módosította az Országgyűlés.
A 2017-es államháztartási adatok értékelésénél is azt láthatjuk, hogy a tavaszi költségvetés beváltotta a hozzá fűzött reményeket – válaszolta a korai költségvetéssel kapcsolatos kérdésünkre a Nemzetgazdasági Minisztérium sajtóosztálya. A kormány 2015-ben döntött arról, hogy a korábbi gyakorlattól eltérően már az Országgyűlés tavaszi időszakára benyújtja a javaslatot a következő évi költségvetési törvényre. Hozzátették: az országgyűlési választás évében célszerű, hogy az újonnan összeülő parlament tárgyalja és fogadja el a jövő évi költségvetést. Hogy ez a tavaszi vagy az őszi ülésszakban történik-e meg, arra még korai lenne válaszolni. Ha az elmúlt három évvel szemben – amikor a 2016-ra, 2017-re és 2018-ra vonatkozó törvények már a tavaszi ülésszakban megszülethettek – csak ősszel lesz büdzsé, az nem okoz gondot, mivel a szabályok szerint október 15-ig kellene benyújtani a törvényjavaslatot, ráadásul a választások évében október 31. a határidő.
A korábbi benyújtás előnye, hogy már ismertté válnak a következő évre tervezett intézkedések, adóváltozások, hátránya, hogy az időközben bekövetkező makrogazdasági és költségvetési események nyomán még szükség lehet akár pozitív, akár negatív irányú módosításra. Ilyen volt például a tavalyi hatéves bérmegállapodás – értékelte a Világgazdaság kérésére a helyzetet Regős Gábor, a Századvég makrogazdasági elemzője. Virovácz Péter, az ING Bank makroelemzője ezt azzal egészítette ki, hogy a makropálya, amelyre a törvény épül, könnyen elavulhat hat-kilenc hónap alatt, ezért a korai tervezésnél ezzel is számolni kell.
Nem is az a lényeg, hogy hányszor módosítják a törvényt, hiszen egy módosítás 1 milliárd forinttól 1000 milliárd forintig is terjedhet (vagy akár e feletti összeg is lehet) – jelezte Regős Gábor. Emlékeztetett: a 2018-as fő irányok nem változtak a módosításkor, szemben a tavalyi törvénnyel, amelynél a már említett bérmegállapodás miatt jelentős változtatásokat kellett eszközölni még a hatálybalépés előtt.
A szabályok szerint a költségvetés fő irányait március 31-ig kell meghatározni, a sarokszámoknak május 31-ig kell elkészülniük, utána jön az egyeztetési fázis, amely július 31-én zárul. Szeptemberben a kormány a Költségvetési Tanáccsal egyeztet a teljes törvényjavaslatról, amelyet legkésőbb október 31-ig kell benyújtani a parlamentnek. Ekkor még lehet módosítani, de a szabályozás szerint november 30. után a bevételi és kiadási főösszegek már nem változhatnak. Az Országgyűlésnek december 31-ig kell elfogadnia a törvényt.
Cikkünk megjelenését követően a Nemzetgazdasági Minisztérium csütörtök délután az alábbiakról tájékoztatta szerkesztőségünket:
Az Országgyűlés 2015-2018. között önálló törvénymódosítással összesen 7 alkalommal módosította a költségvetési törvényeket. Ebből 4 esetben történt olyan konkrét számszaki módosítás ami a főösszegeket érintette. Ezen felül 1 olyan módosítás történt, ami a főösszeget ugyan nem érintette, de volt költségvetési hatása volt (lásd: a hatéves bérmegállapodás miatti szociális hozzájárulási adó megtakarítás befizetése 2017-ben). Felhívnánk a figyelmet ugyanakkor arra, hogy a költségvetési törvények esetében vannak eltérő hatályba léptető rendelkezések, melyek azonban nem jelentenek törvénymódosítást.
1. 2015. évi költségvetési törvény 4-szer módosult:
2015. évi LXXIII. törvény (számszaki, főösszeget érintő módosítás)
2015. évi CLXIV. törvény (számszaki, főösszeget érintő módosítás)
2015. évi CXLIX. törvény (normaszöveg: Miniszterelnöki Kabinetiroda létrehozása)
2015. évi CXLIV. törvény (normaszöveg: közbeszerzési értékhatárok)
2. 2016. évi költségvetési törvény 1-szer módosult:
2016. évi LXXVI. törvény (számszaki, főösszeget érintő módosítás)
3. 2017. évi költségvetési törvény 2-szer módosult:
2017. évi LXXXVI. törvény (számszaki, főösszeget érintő módosítás)
és hatálybalépés előtt 2016. évi CLVII. törvény (normaszöveg: pl. SZOCHO megtakarítás befizetése, közbeszerzési értékhatárok módosítása)
4. 2018. évi költségvetési törvény nem módosult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.