Hatalmas veszteség érheti az európai cégeket a Brexit miatt
Ha megszűnik a vámunió, az uniós tagállamok közül Németország veszítheti a legtöbbet a Brexit miatt, a német vállalatok közül pedig különösen súlyosan érintettek lesznek az autógyártók, amelyek a becsült 9 milliárd eurós veszteség egyharmadát viselnék – tűnik ki az Oliver Wyman globális vállalati tanácsadó cég és a Clifford Chance, a világ egyik legnagyobb vállalati jogi tanácsadó cégcsoportja által készített tanulmányból.
Ha a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályrendszerét kell alkalmazni a Nagy-Britannia és az Európai Unió között kereskedelemben, akkor tarifális és nem tarifális akadályok is életbe léphetnek, beleértve az engedélyezési eljárásokat vagy a határokon való esetlegesen hosszabb várakozást. Természetesen ezek a nem tarifális akadályok is költséget jelentenek a vállalatoknak.

A Nagy-Britannia nélküli Európai Unióban a vállalatokat 37 milliárd, míg a brit vállalatokat 32 milliárd eurós költség sújtaná vámunió nélkül.
Michel Barnier, az Európai Bizottság Brexit-ügyi főtárgyalója februári londoni látogatásán jelezte, hogy óhatatlanul vámjellegű és egyéb akadályok emelkednek Nagy-Britannia és az Európai Unió évi 640 milliárd euró értékű kétoldalú kereskedelmi forgalma elé, ha a brit kormány ragaszkodik ahhoz az álláspontjához, hogy a brit EU-tagság megszűnése után kivonul az EU egységes belső piacáról és vámuniójából is.
A német és a brit iparszövetség egybehangzóan amellett érvel, hogy maradjon fent a vámunió Nagy-Britannia és az EU között.
Joachim Lang, a német iparvállalatok szakmai képviseleti szervezetének elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitung című lapnak nyilatkozva rámutatott, hogy politikai szempontból nézve egy szabadkereskedelmi megállapodás jóval realisztikusabbnak tűnik, de nem kellene elvetni a vámunió gondolatát, mert gazdasági szempontokból nézve egy szabadkereskedelmi megállapodás nem segít teljes körűen.
Nagy-Britannia a tervek szerint 2019 márciusában lép ki az Európai Unióból.


