BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Téves e-mailen múlt a milliárdos bírság

Ahogy arról elsőként a Világgazdaság beszámolt, több mint három év vizsgálódás után a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a „papírzsepikartell” néven elhíresült ügyet. A versenyhatóság nem állapított meg tiltott piaci tevékenységet, így az összesen nyolc cég – Tesco, Auchan, SPAR, Metro, Dm, Rossmann, Vajda-Papír, SCA – ellen 2015-ben indított eljárás bírságkiszabás helyett megszüntetéssel végződött. Érdekesség, hogy a Rossmannt eredetileg nem vizsgálta a hatóság, a drogériát 2016 nyarán vonták be az eljárásba.

A döntés azért is meglepő, mert lapunk információi szerint a GVH a tavaly októberi előzetes álláspontjában még egyértelműen horizontális kartellként azonosította a 2011 óta tartó gyakorlatot, és milliárdos bírságot helyezett kilátásba. Ez összhangban volt a versenyhivatal előzetes feltételezésével, amely szerint a vállalkozások folyamatosan egyeztettek az egyes háztartási papírárukkal és személyi higiéniai termékekkel kapcsolatos áremelésekről. Az eset olyannyira súlyos volt, hogy a GVH előzetes értesítés nélküli helyszíni vizsgálatot (úgynevezett hajnali rajtaütést) tartott a cégeknél, ennek során számítógépes és szerveradatokat, illetve elektronikus levelezéseket is beszereztek.

Így bukkantak rá arra az e-mailre is, amelyről azt vélelmezték, egyértelműen bizonyíthatja, hogy a gyártók együttes árképzést folytattak, ami a legsúlyosabb versenysértés, hiszen közvetlenül károsítja a fogyasztókat. A levél az SCA és a Vajda-Papír között született a következő szöveggel: „Sziasztok! A budgethez képest 7 százalékkal emelkednek az árak (Q1-ben +5 százalék, és újabb 2 százalék Q2-ben). Ezért a 7 százalék emelés minimum kell július 1-től szigorúan megvalósítva! Ezt állítsátok be a rendszerbe!” Az SCA és a Vajda-Papír versenytársak, a magyar háztartásipapíráru-piac fontos szereplői. Az idézett e-mail arra utalt, hogy a két rivális cég együttesen mozgatja az árazását.

A versenytanács végül mégsem erre jutott. Helyt adott ugyanis az SCA magyarázatának, amely szerint az érintett levelet csupán tévedésből juttatták el a Vajda-Papírnak, és megpróbálták visszahívni, de sikertelenül. A GVH szerint nem zárható ki, hogy a küldés valóban szimpla tévedés volt, de az sem jelenthető ki, hogy a gyártók jogellenesen összehangolták volna a tevékenységüket.

Volt egy második levél is, amelyet a Vajda-Papír egyik vezetője jegyez, és egyebek között az SCA ügyvezetőjével való egyeztetésről számol be: „Tegnap délután X. felhívott, és elmesélte, hogy Y. már bánja, hogy csak 8 százalékos áremelést vittek végig, erősen próbált ösztökélni, hogy ne legyünk mi se szívbajosak, illetve, hogy az Ooops! polci árakat a Zewa közelébe kellene vinnünk. Természetesen biztosítottam arról, hogy nem félünk az áremeléstől, továbbá a fortélyokkal tisztában vagyunk (Auchan Budaörsön a polci árakat megemeltetjük, mielőtt menne a Tesco és a SPAR árfelmérni).”

A versenyhatóság itt is megengedő volt, és elfogadta azt a védekezést, hogy a levelet úgy kell értelmezni, hogy a cégek csak a saját kollégáikat ösztökélték, hogy bátran emeljék meg az árakat, nem pedig úgy, hogy az SCA és a Vajda-Papír egymás árait verte volna fel.

A Világgazdaság érdeklődésére a GVH a döntést úgy kommentálta, hogy míg az eljárás megindításakor jogsértő magatartást valószínűsítettek, az érdemi döntéshez a jogsértést bizonyítani is kell, ez pedig a rendelkezésre álló adatok alapján nem volt lehetséges. „Ezért a versenytanács a megszüntető végzésében azt állapította meg, hogy a tényállás egyik feltételezett jogsértés vonatkozásában sem tisztázható, és az eljárás további folytatásától sem várható eredmény” – írták. Azt nem erősítették meg, hogy az előzetes álláspontjuk szerint a boltok árat egyeztettek, ugyanakkor a GVH jelezte: előfordul, hogy a végső döntés során az előzetes álláspontban foglalthoz képest más eredményre jutnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.