Ismét felmerült a lakáséttermek és ételmegosztók szabályozásának kérdése Európában, miután a lakásmegosztás példáján okulva mielőbbi lépéseket sürget a szakma. Magyarországon még pontos adatok sincsenek a területről.
Akár százezernél is több követővel működő ételmegosztó honlapok és előjegyzéssel működő, évente több száz vendéget fogadó lakáséttermek példázzák, hogy a sharing economy nemcsak a szálláskiadás, hanem az étkeztetés területén is világtrend lett, a sharing economyból kinőtt különböző üzletágakkal. Nem véletlen, hogy az új olasz kormány munkaügyekért felelős minisztere is mindenekelőtt a gig economy (haknigazdaság) területén foglalkoztatottak szabályozásának ügyét akarja rendbe tenni. Gál Pál Zoltán, a Turisztikai és Vendéglátóipari Munkaadók Országos Szövetségének (VIMOSZ) elnöke – akit a lakáséttermek és az ételmegosztó szolgáltatások szabályozásáról megjelent nemzetközi tanulmány kapcsán kerestünk meg – elmondta, hogy európai ernyőszervezetük, a HOTREC szakértői is inkább étteremszerű jelenségekről beszélnek, hiszen a mai, megosztó világban nagyon sok minden csak olyan, mintha az lenne, aminek nevezik, de valójában nem az. E szolgáltatások szélsebes terjedését a terület szabályozatlanságából, adó- és járulékmentességéből eredő árelőnyök éltetik elsősorban, és persze az utazók élménykeresési igénye.
A közösségi szolgáltatásból gyorsan igazi iparág sarjadt, amelyet az elsők között Olaszországban terelhetnek meghatározott keretek közé, ahol ötezer eurós forgalomban vagy évi ötszáz vendégben kívánják maximálni a lakáséttermek forgalmát. Más országokban 7,5 ezer
euró is lehet a plafon. A szaksajtóban a HOTREC osztott gazdaságért felelős vezetőjének a napokban idézett nyilatkozata is arra figyelmeztet, hogy a politikának hamarabb kellene lépnie a lakáséttermekkel kapcsolatban, mint a lakásmegosztók esetében tette.
Mindazonáltal a jelenség hazai kezelése ahhoz hasonlítható, ahogy az Airbnb-típusú lakásmegosztás ügye is indult. De ahogy a lakásmegosztásnak, így ennek is hiányzik a hatósági nyomon követése, például a tevékenység valamilyen módon történő regisztrálása, hogy mérni lehessen. Így egyelőre esély sincs a szabályozására – mondja a VIMOSZ elnöke. Hozzáteszi: az egyetlen érdemi próbálkozás a Nébih részéről volt, amely a 852/2004/EK rendelet értelmében gondoskodott arról, hogy a vendéglátás és étkeztetés jó higiéniai gyakorlatához készült útmutatóban a lakásétterem fogalma definiálva legyen. Az útmutató szerint a tevékenység végzéséhez a kerületi hivatal külön engedélye szükséges, és felhívja a figyelmet a legfőbb betartandó élelmiszer-higiéniai szabályokra is.
Több országban kezdődtek felmérések
A regisztrációval a hatóságok elmaradtak, így e szürkeszektor méretéről nincsenek számok. A vendéglátó vállalkozások magyarországi képviseletei már régóta szorgalmazzák a terület szabályozását, a HOTREC munkacsoportjában magyar szakemberek is részt vesznek. A terület növekedését érzékelve egyes országokban elkészült a felmérő munka, és már vannak szabályozási kezdeményezések. A VIMOSZ a jó gyakorlatok hazai bevezetése érdekében együtt dolgozik külföldi partnereivel – mondta Gál Pál Zoltán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.