BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Őszre napirendre kerül az e-mobilitásra vonatkozó törvény

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) egyelőre gyermeki korban van, de úgy szeretne építkezni, hogy őszre jogalkotói helyzetbe kerüljön, és a lehető legbölcsebben előkészített törvényjavaslatot tudja beterjeszteni a kormánynak – erről a tárca fenntarthatóságért felelős államtitkára beszélt a Közlekedéstudományi Egyesület, a Jedlik Ányos Klaszter és a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont által szervezett tegnapi E-mobilitás konferencián.

Weingartner Balázs utalt arra, hogy néhány hónap múlva valóban napirendre kerülhet a régóta ígért e-mobilitás-törvény. A szakpolitikus elmondta, hogy aktualizálni kell a hazai elektromos közlekedés elterjedését megalapozó Jedlik Ányos-tervet, és bár nem terveznek alapvető irányváltást, felülvizsgálatra és „finomhangolásra” szükség lesz. „A szakértők szerint a 21. században húszezer évnyi innováció éri az emberiséget, ez a tempó, tehát extrém módon rugalmasnak kell lennünk” – jegyezte meg. A cél, hogy 2020-ra megteremtsék a piaci szabályozáshoz szükséges kereteket, még úgy is, hogy azt még nem feltétlenül a megtérülés szempontjaira hegyezik ki. Az elektromos autótámogatási program 2018 végéig biztosan megmarad, az igény ez iránt negyedévente duplázódik. Eddig ezer gépjármű vásárlása történt meg, elektromos töltőből pedig 200-at telepített 70 önkormányzat, és további 300 egységet helyeznének üzembe 2018–2019-ben.

Weingartner Balázs kitért arra, hogy a közösségi közlekedésben 60 százalékos szeletet képvisel a buszozás. Ezen belül 2025-re két számjegyű arányt szánnak az elektrifikálásnak. További terv az autonóm autó technológiájának tesztelése a forgalomban, illetve az otthon töltés alapjainak lefektetése.

Utóbbi kapcsán a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal energetikáért felelős elnökhelyettese beszélt részletesebben. Grabner Péter szerint a magyar szabályozás nem teszi lehetővé az e-mobilitás fejlődését, de el kell kerülni, hogy a tervezett jogszabályalkotással túlbürokratizálttá váljon a rendszer. „Nem támogatnánk, hogy az elektromos töltőállomásokon használt villamos áram hatósági áras legyen, a háromszoros rezsicsökkentett díjszabás nem alkalmas arra, hogy előrelépjünk az e-mobilitásban” – emelte ki. Hozzátette, hogy a nemzetközi példák azt mutatják, az állami szerepvállalás (Portugáliát leszámítva) nem konkrét piaci jelenlétet feltételez, hanem központi támogatásokat a verseny elősegítése érdekében.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.