Csúcson a hűtőszekrények értékesítése
Egy átlagos magyar háztartás kilenc és fél évente cseréli le hűtőszekrényét, amelyre idén átlagosan 68 ezer forint körüli összeget szánnak a GKI és az Euronics közös piaci jelentése szerint. A tavalyi állami csereprogram előtt az utolsó igazán kiugró cserehullám a gazdasági válság előtt söpört végig az országon. Az akkoriban vásárolt készülékek mostanra lassan élettartamuk végére érnek. Emellett a tetőző lakásboom is kedvezően hat a hűtőgéppiacra.
Az is a hűtővásárlásoknak kedvez, hogy csökkent a lakosság jövedelmi, megtakarítási helyzetében korábban tapasztalt nagymértékű ingadozás. A javuló jövedelmi helyzet és a pozitívabb lakossági hangulat eredményeként bátrabban költünk nagy értékű műszaki cikkekre is. A felmérés szerint a cserék oka legtöbbször nem is a modernizálásban keresendő, hanem a lecsökkent hűtési teljesítményben és az ebből fakadó meghibásodásokban, amit a nyári meleg és a párás levegő jobban a felszínre hoz.
Egyre fontosabb a vásárlóknak a környezettudatosság és a műszaki cikkek energiabesorolási szintje is, ötből négy vevőnek az ár után már a fogyasztási adat a második legfontosabb szempont a döntésben. Egy normál méretű, alulfagyasztós hűtőszekrény áramfogyasztását figyelembe véve az A+ és az A++ energiabesorolás közötti átlagos árkülönbség körülbelül hét év alatt térül meg.
A hűtővásárlási kedv egy egyhavi periódust vizsgálva a hónap első felében fokozatosan erősödik, végül a 10-i fizetést követő pár napban tetőzik. Egyre erőteljesebb az internetes rendelések szerepe, legalábbis az elmúlt évben 52 milliárd forintos műszakicikk-forgalmat bonyolító Euronics adatai szerint az idén január és július között értékesített hűtőgépek 10 százaléka már online rendelés formájában kelt el. Ennek ellenére a hűtők kapcsán továbbra is nagy hangsúly van a személyes benyomáson, a bolti nézelődésen, valamint a szakértő eladók tanácsain. Így bár hazánkban már
3 millió felett jár az internetről aktívan vásárlók száma, 32 százalékuk – ha teheti – inkább vásárol a kereskedés hagyományos boltjában, s a webáruházat csak a döntés előkészítésére használja.
A vásárlók jellemzően 70-80 ezer forint értékben keresnek nálunk hűtőszekrényt – mondta Hunyady László, az Euronics marketing- és értékesítési igazgatója. Az értékesített hűtőgépek átlagára és tudásszintje azonban nagyban függ a vásárlók lakhelyétől és anyagi lehetőségeitől. Az ország nyugati felében és a fővárosban lévő üzletekben keresettebbek a drágább készülékek, míg online inkább az alacsonyabb árfekvésű termékek kelendők.


