BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb járműóriás települ az országba: a BMW gyárat épít Debrecenben

Több mint egymilliárd eu­róból épít autógyárat Debrecenben a BMW, évente 150 ezer autó készül majd az üzemben. Kelet-Magyarország első igazán nagy beruházása komoly lökést adhat a régió fejlődésének.

Gyárat épít Debrecenben a német autógyártó vállalat, a BMW. A gyár helyszínének kinézett 400 hektáros terület 2019 második felében kerül a BMW tulajdonába, utána kezdheti meg a több mint egymilliárd eurós beruházás kivitelezését – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A Debrecen melletti területen a legmodernebb autóipari gyártási technológiákkal, egy gyártósoron állítanak majd elő hagyományos és elektromos meghajtású gépkocsikat. Évente 150 ezer autó gyártására lesz elegendő a kapacitás. A befektetés értéke meghaladja az egymilliárd eurót, s több mint ezer munkahely jön létre.

Nemzetközi verseny volt

„A beruházás hozzájárul Magyarország versenyképességéhez, és tovább erősíti a magyar–német gazdasági kapcsolatokat” – emelte ki Szijjártó Péter, aki szerint a modern kori ipari forradalomban a vállalatok versenyeznek az új technológiákért, az országok pedig a befektetésekért. Tavaly minden rekordot megdöntve 96 új invesztíció érkezett a beruházásösztönző rendszeren keresztül. A BMW esetében Magyarország komoly érveket tudott felsorakoztatni maga mellett: az alacsony adókat, a rugalmas munkaerő-szabályozást, a duális szakképzést és a színvonalas informatikai, műszaki képzéseket. A BMW-vel 14 hónapja tárgyalnak, s a cég több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként, míg végül Debrecen mellett döntött.

Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója az MTI-nek azt mondta, a debreceni gyárban belső égésű és elektromos/plug-in hibrid modellek is készülhetnek majd, de pontos típusokat nem említett. A BMW csoportnak kiterjedt beszállítói hálózata van hazánkban, s szerinte az is közrejátszott a döntésben, hogy a beszállítói kör egy része a keleti országrészben található. Továbbá előnyt jelentett a környéken elérhető szakképzett munkaerő.

Az autóipari cégek gazdasági jelentősége az elmúlt években nagyot ugrott. Tavaly a szektor termelési értéke meghaladta a 8 ezermilliárd forintot, az ágazat 29,3 százalékra növelte teljes ipari kibocsátáson belüli részarányát, és több mint 176 ezer embernek adott munkát. Az iparágon belül nagy jelentőségű a négy nagy autógyár magyar üzeme, mivel szerteágazó beszállítói hálózat létesült körülötte.

Megindulhat a régió fejlődése

Kelet-Magyarország első nagyberuházása kezdődhet meg hamarosan a BMW gyár építésével, ami nagy lehetőség a régiónak – mondta a Világgazdaság kérdésére Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője. A gyáralapítással egy új ipari klaszter jöhet létre Debrecenben, melyet a már meglévő miskolci kapacitások támogathatnak, ráadásul a cívis város vonzáskörzetébe további, beszállítói beruházások érkezhetnek a közeljövőben. A felzárkózás lehetőségét hordozza magában a fejlesztés, ami a béreket és az ingatlanárakat felhajthatja, és a szolgáltató ágazat felfutásával járhat együtt. Bár a térségben magas a munkanélküliség, az összetétel miatt szükség lesz képzések indítására. Virovácz Péter szerint nem elképzelhetetlen, hogy az autógyár a közeli Romániából és Ukrajnából érkező munkaerőre is számít. Arra szintén felhívta a figyelmet, hogy az Audi, a Mercedes és a BMW között egyfajta bérverseny is kialakulhat a szakképzett munkaerőért.

Egyelőre nem lehet megbecsülni, hogy mekkora hatása lesz a magyar gazdaságra az új gyárnak, ám abban mindenképp segíthet, hogy a GDP-növekedés lassulása kevésbé legyen érezhető – fejtette ki a szakértő. A beruházás kivitelezésének ütemezése még nem ismert, az azonban már jól látszik, hogy az uniós források lecsengésével párhuzamosan futhat fel a BMW fejlesztése, illetve a gyártáskapacitás fokozatos felépülése. A legyártott autók nagy része várhatóan exportra készül, ami jelentősen megdobja a hazai járműkivitelt. Az ING Bank makrogazdasági elemzője ugyanakkor veszélyekre is felhívja a figyelmet: a beruházással Magyarország még jobban elmozdul az autógyártás irányába. Mindez azzal fenyeget, hogy egy gazdasági recesszió esetén hazánkat jobban sújtaná a visszaesés. Virovácz Péter úgy véli: az esetleges krízis okozta károk kiküszöbölhetők azzal, hogy a BMW-beruházás mellett párhuzamosan kevésbé ciklusérzékeny ágazatok felfutását is támogatja a kormányzat.

Beruházások országszerte

Az autóiparban a beruházások is kimagaslók, legutóbb az Audi egy 8500 négyzetméteres gyártócsarnokot létesített a győri telephelyén, amelyben múlt héten meg is kezdte az elektromos motorok sorozatgyártását. A cég 25 éves magyarországi jelenléte során 8 milliárd eurónyi beruházást hajtott végre, kialakított egy 400 fős fejlesztőközpontot, amely a villamos tengelyhajtások fejlesztési központja is lett. Naponta 9 ezer motor készül a gyárban, s eddig több mint 34 millió motort és másfél millió autót gyártottak a magyarországi telephelyen.

Júniusban a 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedes-Benz kezde meg új gyárának építését. A beruházás 320 milliárd forintból valósul meg, és több mint 2500 munkahelyet létesít; az új egységben 2020-ban indul majd a termelés.

Idén márciusban a Suzuki is figyelemre méltó bejelentéssel rukkolt elő. Egy 5,3 milliárd forint értékű kutatás-fejlesztési programba kezdett, amelyet partnereivel hajt végre, hogy gazdaságos gyártási technológiákat fejlesszenek, valamint új személygépkocsi-prototípusokat. A japán cég 1991-ben kezdte meg esztergomi gyárának építését, Magyarországon több mint tízezer embert foglalkoztat.

A General Motors 1991 óta van jelen hazánkban, ez idő alatt 1,5 milliárd eurónyi fejlesztést hajtott végre. Tavaly bejelentették: eladják veszteséges európai gyáraikat a PSA francia konszernnek, így a szentgotthárdi Opel gyár 2020-tól a PSA számára gyárt motorokat.

A hazai autóipar termelése

8038

milliárd forintot tett ki 2017-ben

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.