Magyar gazdaság

György László: most érte el a munkaerőpiac a normális állapotát

A szak- és felnőttképzés újraépítésén lehet a hangsúly: a cél, hogy 2030-ra minden évben minden negyedik munkavállaló képzéseken vegyen részt.

Most érte el a a normális feszességét – mondta György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára a Joint Venture Szövetség (JVSZ) 8. makrogazdasági konferenciáján kedden. A probléma az államtitkár szerint az, hogy a kilencvenes években kialakuló tömeges és inaktivitás hatására leépültek azok a rendszerek is – például a szak- és felnőttképzés –, amelyek kiszolgálhattak volna egy feszes munkapiacot.

A foglalkozások 5 százaléka automatizálható teljesen, 60 százalékukban pedig a tevékenységek 30 százaléka váltható ki. Ezért

fel fognak értékelődni azok a munkakörök, amelyekben a robotok nem helyettesíthetik az emberi tényezőt, ilyen például a tanári hivatás

– emelte ki György László. Tudományos parkokat szeretnénk létrehozni a magyar egyetemek köré, ezek tulajdonképpen innovációs központként működnek, és a magyar kkv-k rendelkezésére állnak – beszélt az innovációs tervekről az ITM gazdaságfejlesztésért és szabályozásért felelős államtitkára.

Az egyik ilyen lehet a határidőre és a költségkereten belül megépülő zalaegerszegi, önvezető autók tesztelésére is alkalmas pálya.

Fotó: MTI/Varga György

Mivel nekünk van az egyik legjobb 4G hálózatunk, ezért szeretnénk továbblépni, és az 5G irányába mozdulunk el, ráadásul Palkovics László, az ITM vezetője a hét második felében jelenti majd be a legújabb innovációs koalíciót. Az ITM államtitkára hangsúlyozta: a szak- és felnőttképzésre is nagy hangsúlyt fektetünk, a cél, hogy 2030-ra minden évben minden negyedik munkavállaló képzéseken vegyen majd részt.

Magyarország leányvállalat ország, ezért a folyamatok innovációjával lehet növelni a hozzáadott értéket – mondta Tálos Péter, a Joint Venture Szövetség (JVSZ) elnöke. A termékinnovációt a nagy multik az anyaországban tartják, így ebbe az irányba nem lehet indulni.

Tálos Péter lehetőségnek nevezte a munkaerőhiányt, mivel az innováció irányába tereli a vállalatokat, ezzel enyhíthetnek a hiányzó munkaerőn.

Tálos Péter hozzáfűzte: a bérköltség és az automatizáció között még olyan nagy különbség van, hogy Magyarországon még nem éri meg robotizálni a legtöbb iparágban, ráadásul a technológia még sok esetben nem alkalmas egyes munkakörök kiváltására.

zalaegerszegi tesztpálya ITM munkaerőhiány
Kapcsolódó cikkek