Magyar gazdaság

Öt év alatt 21 milliárddal nőtt az optikai piac

Az optikai üzletek száma stagnál, ugyanakkor – főleg a nagy kereskedői hálózattal rendelkező cégeknél – stabil az árbevétel-növekedés.

Az utóbbi öt évben majdnem megduplázódott, 45 milliárd forintra rúgott az optikai eszközöket gyártó cégek árbevétele – derül ki a Nemzeti Cégtár adataiból. 2017-ben összesen 111 cég volt jelen Magyarországon a szektorban, és 2013 óta több mint 21 milliárd forintos együttes árbevétel-emelkedést értek el.

A hazai magánoptikák számát a Magyar Látszerész Szövetség 800-900-ra becsüli, a üzletek száma öt-hat éve gyakorlatilag stagnál, csak kisebb, 5-10 százalék körüli mozgások vannak a piacon – mondta a Világgazdaságnak Leányfalvi Tamás, a szövetség ügyvezető alelnöke.

A magyar piac vezető szereplője a Grand Vision Hungary Kft., a negyven országban jelen lévő Grand Vision csoport magyarországi leányvállalata.

Az árbevételét tavaly 5,6 százalékkal, 3,45 milliárd euróra növelő globális cég hazánkban két kiskereskedelmi hálózatot, a Vision Expresst és az Ofotért hálózatot működteti. A közel 150 boltot lefedő hazai multi árbevétele tavaly 21 milliárd forintot ért el a 2016-os 19 milliárd forint után. A legnagyobb magyar kézben lévő optikai hálózat a 40 egységből álló Optic World. A tavaly 416 milliós árbevételű cég egy testvérpár tulajdonában van – ismertette Pali Róbert, a cég üzletfejlesztési menedzsere, a szövetség másik alelnöke. A vállalkozás nagykereskedést is üzemeltet, saját szemüvegkeret-gyártását ugyanakkor Ázsiába és Olaszországba helyezte.

A Grand Vision szerint a következő öt évben a globális szemüvegpiac évente várhatóan 5 százalékkal nő majd a fogyasztók életstílusa miatt.

Fotó: Varga György

Magyarországon csekély rétegnek támogatja a társadalombiztosító a szemüveglencséjét, ezért Szabadi Zsolt, a Magyar Látszerész Szövetség elnöke egy cafeteriatámogatás bevezetését tartaná indokoltnak, mivel a munkavállalóknak súlyos anyagi megterhelés egy szemüveg megvásárlása. Világtendencia, hogy a lakosság felének szüksége lenne valamilyen látáskorrekcióra, de például Magyarországon másfél millióan még sosem vettek részt szemvizsgálaton – ismertette a szövetség elnöke.

A legolcsóbb és legegyszerűbb egyfókuszú szemüveglencse kerettel együtt 40-60 ezer forintba kerül, egy progresszív lencse ára pedig a több százezer forintot is eléri,

ezért a látszerészszövetség elnöke szerint a tb-támogatás nagyobb arányú kiterjesztését is meg kellene fontolnia az egészségügyi kormányzatnak.

Az optikákban tapasztalható, szinte állandó jellegű 30-60 százalékos kedvezmények általában csak egy szűk termékkörre vonatkoznak, és behívó jellegűek. A kis optikákat óva inti a szövetség ettől az árháborútól, Szabadi Zsolt szerint ugyanis ez a helyzet egy szerencsétlenül túlértelmezett versenyhelyzet következménye. A gyártók által diktált ritmust is próbálják az akcióikkal követni az üzletek,

a lencsegyártó cégek például januárban a szemüvegesek egyik táborának, az irodai munkát végzőknek, szeptembertől pedig az iskolás gyerekeknek kínálnak akciókat.

Jó kezdeményezésnek tartja a piac az immár hagyományos Látás hónapja rendezvényt – idén októberben csaknem 300 magyar optika csatlakozott a felhíváshoz. Azt, hogy megéri a részvétel, az is bizonyítja, hogy az ingyenes szűrővizsgálatot kínáló akció alkalmával az optikusok forgalma akár 30-50 százalékkal is emelkedik.

A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja

optikai Látás Hónapja kedvezmények
Kapcsolódó cikkek