BUX 41,248.02
-0.02%
BUMIX 3,923.59
-0.63%
CETOP20 1,919.28
-0.06%
OTP 10,505
+1.99%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.82%
-0.80%
ZWACK 17,200
+0.29%
0.00%
ANY 1,635
+2.83%
RABA 1,155
-2.53%
-0.44%
+3.13%
-3.05%
-0.46%
OPUS 193.6
+0.83%
+12.58%
-1.72%
0.00%
-2.51%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,800
-0.99%
+0.50%
ALTEO 2,350
+0.86%
-6.09%
-3.92%
EHEP 1,600
+23.55%
+2.94%
-0.26%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-3.81%
-8.11%
0.00%
SunDell 39,800
0.00%
+0.94%
-0.75%
-1.44%
-1.41%
-0.31%
-3.35%
GOPD 12,500
0.00%
OXOTH 3,790
0.00%
-5.98%
NAP 1,218
-0.65%
0.00%
-4.15%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Radikális gazdasági modellváltásra van szükség a BCSDH szerint

Több tucat magyar cég látja úgy, hogy a jobb életminőséget úgy kell elérni, hogy fenntartható legyen a fogyasztás, az ökológiai korlátokat pedig be kell tartani.

Már 59 vállalat csatlakozott a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) szervezet Action 2020 programjához, amelynek

célja a fenntartható fogyasztás garantálása a megfelelő kereslet és kínálat megteremtésével, illetve egy jobb életminőséget elérése az ökológiai korlátok figyelembevételével.

Ifjabb Chikán Attila, a BCSDH elnöke, az Alteo Group elnöke a szervezet budapesti fórumán elmondta: a túlfogyasztás napja az idén augusztus elsején volt, azóta a Föld tartalékait éljük. Radikális üzleti modellváltásra van szükség; ez a BCSDH első ajánlása. Azaz

  • vagy a körforgásos gazdasági szisztémát kellene alkalmazni, ahol a hulladék zárt körben szinte 100 százalékosan hasznosul,
  • vagy a megosztásos gazdasági modellt, ott a felhasználók együttműködnek az erőforrások kiaknázásában, a kihasználatlan kapacitások tekintetében, törekedve a fenntarthatóságra.
  • A BCSDH második ajánlása az, hogy a fogyasztók szemléletét formálják a márkákon keresztül a fenntarthatóság irányába. Chikán szerint jó hír, hogy egyre több magyar cég foglalkozik a fenntarthatósággal.

    Ifjabb Chikán Attila
    Fotó: BCSDH

    Ugyanakkor a települési hulladék 29 százalékát hasznosítják újra, míg a hazánkra vonatkozó uniós cél 50 százalék 2020-ig.

    Magyarországon a betegségek okozta összes teher 40 százaléka az egészségtelen életmódnak tulajdonítható.

    Elhízottságban a magyar felnőttek a világon a negyedikek, de Európában már az elsők. Nálunk növekvő, de az európai átlagnál alacsonyabb a fogyasztói bizalom. A reklámköltések tavaly 240 milliárd forintot tettek ki, ám alacsony hányaduk hordozott fenntarthatósági üzenetet.

    A World Resource Institute számításai szerint egy év alatt a felhasznált erőforrás-mennyiség 50-75 százaléka kerül vissza hulladékként a természetbe. Nyolc alapanyag felelős az összes üvegházhatásúgáz-kibocsátás 20 százalékáért, a vízfelhasználás 95 százalékáért, a földterületek 88 százalékának használatáért.

    Doreswamy Nandkishore
    Fotó: BCSDH

    Doreswamy Nandkishore, a Nestlé SA volt ügyvezető alelnöke, a London Business School Stratégiai és Vállalkozási Karának vezető tanácsadója az üzleti bizalom megszerzésének fontosságát hangsúlyozta az előadásában, ennek révén kitágulhatnak a vállalat értékesítési lehetőségei, a brandépítés egyre több vásárlót csábíthat a cég vevőköréhez.

    Felhívta a figyelmet arra, hogy a biológiai erőforrások regenerációjára van szükség, emellett pedig a technológiák rekonstrukciójára.

    Ifjabb Bárány László, a Master Good Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: most installálnak egy napelemparkot a cégnél, amely a hamarosan évi 70 millió csirkét feldolgozó vágóüzem energiafelhasználásának a 60 százalékát adja majd. Arató Gábor, a Manuli Stretch ügyvezető igazgatója jelezte: új csomagolástechnikájuk révén az eredeti mennyiség 60-70 százaléka megspórolható, s bár 400 ügyfelük van, ám számos cég nem fogékony a költségkímélő eljárásra.

    Az Unilever Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, Regina Kuzmina utalt arra, hogy termékeik környezetre gyakorolt hatásának csaknem 70 százaléka a felhasználás során keletkezik, ezért nemcsak a fenntartható termékfejlesztésre összpontosítanak, hanem a fogyasztók környezettudatosságának az erősítésére is.

    A McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. ügyvezető igazgatója, Horváth Ágnes azt mondta:

    környezettudatosságra törekszenek az energia-, a vízfelhasználás során, illetve a sütőolaj biodízellé átalakításával, de fontosnak nevezte a bringamánia programjukat is, amelyhez már 80 ezren csatlakoztak.

    Noszek Péter, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója megjegyezte: amellett, hogy 2025-re az összes csomagolóanyaguk újrahasznosítható lesz, csatlakoztak egy műholdrendszerhez, hogy véletlenül se vásároljanak olyan pálmaolajat, amely esőerdő kivágása után létesített ültetvényről származik.

    Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
    Kapcsolódó cikkek