Magyar gazdaság

Nagy potenciál van az online vásárlásokban

Az elmúlt években növelte termelési értékét és termékei­nek feldolgozottsági fokát az élelmiszeripar, amelynek folyamatosan reagálnia kell a fogyasztói igényekre.

Eredményes évet zárt tavaly az élelmiszeripar – jelentette ki Zsigó Róbert, az Agrárminisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára egy konferencián. Az ágazat fontosságát érzékeltetve elmondta, hogy a nemzetgazdasági kibocsátás fele a feldolgozóiparhoz kapcsolódik, ezen belül pedig az élelmiszeripar a maga 3232 milliárdos kibocsátásával egymaga a második legnagyobb értéket, 13 százalékot biztosított a tizenkét feldolgozóipari ágazat között. 2014 óta megközelítőleg 230 milliárd forint támogatás áramlott az élelmiszeripari szektorba hazai és EU-s forrásból. Ez ösztönzőleg hatott a beruházásokra is, amelyekre az Agrárgazdasági Kutató Intézet felmérése szerint 90 milliárd forintot fordítottak 2014 és 2017 között.

A magyar élelmiszeriparban évről évre növekszik a feldolgozottság mértéke is, köszönhetően a hazai vállalkozások fejlesztéseinek és a kormány stratégiájának

– jelentette ki az államtitkár. Magyarország az EU-28-on belül termelési értékben 16., a V4-ek között a harmadik helyet foglalja el, 2015-höz képest 3 százalékos növekedést ért el. Zsigó Róbert szerint az élelmiszeripar fejlődését segíti, hogy az élelmiszerek minőségének emelése, a vásárlói tudatosság fejlesztése és a hatósági tevékenység hatékonyságának növelése érdekében tavaly júliusban egy húszpontos akciótervet fogadtak el. Ennek – a Magyar Élelmiszerkönyv minőségi előírásainak szigorítása mellett – a legfontosabb célkitűzése, hogy a magyar fogyasztók biztonságos, jó minőségű, az egészség megőrzését támogató élelmiszerekhez jussanak hozzá, és ezek minél nagyobb részét a magyar élelmiszeripar állítsa elő a magyar mezőgazdaság által megtermelt alapanyagokból.

Fotó: MTI / H. Szabó Sándor

A tárca adatai szerint egyes termékcsoportok esetében kialakult, másoknál pedig tovább bővül a helyi termékek kiskereskedelmi értékesítése. Ezt a fenntarthatóság, a rövidebb ellátási lánc ökológiai szempontjai és a fogyasztók növekvő tudatossága, magasabb igényei is ösztönzik.

Magyarországon hárommillióan vásároltak már online, és közülük egymillióan élelmiszert is vettek

– mondta el Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Az online élelmiszer-kereskedelem a magyar legdinamikusabb területe: 2017-ben 22,5 százalékkal növekedett, és ez az ütem várhatóan tartós marad. Egy átlagos online élelmiszer-vásárlás értéke duplája a bolti vásárlásénak. Az online élelmiszer-vásárlók döntően kisgyermekesek, de sok a nyugdíjas is. A növekedés gátja most az erőforráshiány, elsősorban a kiszállítással foglalkozók megtalálása és megtartása a fő gond.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

magyar termék Zsigó Róbert mezőgazdaság élelmiszeripar
Kapcsolódó cikkek