A fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll – egyebek mellett erről beszélt Kara Ákos, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára egy tegnapi sajtótájékoztatón. Eddig mintegy 1700 webáruháznál végeztek vizsgálatot, amelynek eredményeként a jogsértések aránya a negyedére csökkent. Az internetes értékesítéssel azonos súllyal jelenik meg a hagyományos kereskedelem fogyasztóvédelmi ellenőrzése, ilyet tavaly 5800 üzletnél folytattak le.
Az államtitkár külön érintette a gyakran megtévesztésre épülő termékbemutatókat, ezek ellenőrzése változatlanul kiemelt terület. Mint ismertette, az aktív hivatali jelenlétnek és a jogszabályi szigorításoknak betudhatóan a korábbinak kevesebb mint a tizedére csökkent a fogyasztóvédelemhez érkező, ilyen jellegű panaszok száma. „Míg 2015-ben havonta átlagosan 43, tavaly már csak három jelzést kaptunk” – tájékoztatott. Az idén a szezonális ellenőrzésekre, valamint a mindennapi használatú termékek vámriasztás alapján való rendszeres bevizsgálására is nagyobb kapacitást fordítanak. Az előbbi kapcsán – mint már tavaly is – kiemelt figyelmet kapnak a gyermekeknek létesített kalandparkok és nyári táborok. A múlt években mintegy 800 ilyen helyszínen tartottak ellenőrzést.
A hatóság az előző évben 33 ezernél is több bejelentést kapott, ezek 45 százaléka jótállási és szavatossági problémára vonatkozott. Kara Ákos hangsúlyozta, hogy ezen a területen egyre nagyobb az igény a szabályok egyértelműsítésére (például a hibás termékek javítására és cseréjére vonatkozó pontosabb határidők kapcsán), ezért készen állnak rá, hogy ennek alapos egyeztetést követően eleget tegyenek.
Célkeresztbe került a repülés
A repülőutakkal összefüggésben mintegy 142 millió forint bírságot szabott ki 2018-ban a fogyasztóvédelmi hatóság. Az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ ezenkívül 29 millió forint értékben érvényesítette a légi utasok vagyoni igényét. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.