Nem üzleti szempontból fontos, hanem üzenetértéke van annak, hogy a kormány támogatást ad az elektromos személyautók vásárlásához. Ez viszont ellentmondásban áll azzal, hogy a magyar piacra dől az öreg használt autó külföldről – erről a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Erdélyi Péter szerint az 1,5 millió forintos állami segítségnek érződik a hatása, hiszen 2017-hez képest tavaly csaknem megduplázódott – 700-ról 1300 fölötti darabra – a tisztán elektromos üzemű kocsik értékesítése. Ugyanakkor a 2018-as új forgalomba helyezések 137 ezres számához viszonyítva elenyésző ez a volumen.
Az előző évben hozzávetőleg 160 ezer használt autót hoztak be Magyarországra, főképp olyan típusokat, amelyek a Nyugat-Európában zajló emissziós szigorításokon elvéreznek. Ezért itthon – miközben a levegő tisztaságának javítása kiemelt cél – a hazai autóállomány átlagéletkora 14 év (az Európai Unióban ugyanez 11 év), a jellemző környezetvédelmi besorolás pedig Euro 3-as és 4-es kategória. „Azért, hogy a vásárlók kevésbé szennyező autókat válasszanak, ösztönző adórendszert szeretnénk bevezetni. Ez az import gyakorlatára is kihatna, hiszen a kereskedő nem fog olyan járművet hazahozni, amit aztán nem tud eladni” – mondta el az MGE vezetője.
A javaslatcsomag lényege, hogy a személyjárművekre vonatkozó adózási struktúrát a motorok Euro-szabványához igazítanák. Megszüntetnék a regisztrációs adót, helyette pedig bevezetnék a környezetterhelési díjat. Ez se adóemelést, se kiesést nem okozna a központi büdzsében: a 2018-as előirányzat szerint ezen a soron 24,4 milliárd forint bevétel keletkezett, ennyi a környezetterhelési díjból is befolyna. Ezenfelül alkalmaznának egy regisztrációs díjat, amely egységes összeg lenne minden autónál. Ebből fedeznék a szükséges bürokrácia költségeit. Megfordulna az a tendencia is, hogy minél idősebb egy autó, úgy csökken a gépjárműadó mértéke. Itt szintén a kisebb károsanyag-kibocsátás jelentene előnyt. Az intézkedések várható eredménye, hogy három-négy évvel fiatalítana az importon, rövid távon pedig 12 évre szorulna vissza a magyar utakon futó kocsik átlagos életkora. Az érvényes szabályozás értelmében ma egy autó után hároméves korig 345 forintot kell megfizetni kilowattonként, 16 év fölött ez 140 forintra esik vissza. Az MGE ezen úgy módosítana, hogy az elektromos üzemű személygépjárművek adómentessé válnának. Az Euro 5-6-osokra 100, az Euro 4-esekre 200, az Euro 3-as vagy annál rosszabb besorolásúakra pedig 300 forint közteher jutna kilowattonként. Tehát egy 100 kilowattos autó tulajdonosa az előbbi esetben 10 ezer, az utóbbiban 30 ezer forinttal kalkulálhat. A környezetterhelési díj egyszeri tétel, amely a behozatalkor jelentkezik: ezt Euro 3 vagy az alatt 140 ezer forintban, Euro 5-östől pedig 20 ezer forintban határoznák meg. „Ez a rendszer áttekinthető, arányos, és kezelhető költségeltérést generál. Az a célja, hogy az állami szabályozás ne támogassa a környezetszennyezést” – emelte ki Erdélyi Péter. A részletekről a CO2 bizottság névre keresztelt fórumon zajlik az egyeztetés a szakmai szervezetek és az Innovációs és Technológiai Minisztérium között. A kialakított koncepciót a kormány tárgyalja majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.