BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most növelhető a bekeverési arány

Magyarország jóval az európai átlag alatt áll a megújuló energiaforrások üzemanyagba keverési arányában. Az agrárkamara és a bioüzemanyag-gyártók szerint most kellene nagyot lépni, mert a 2020-as szintet 2030-ig be kell fagyasztani.

Egy korábbi európai uniós direktíva szerint 2020-ra az üzemanyagokban legalább 10 százalék megújuló energiaforrásnak kell lennie, ezt az előírást módosították 2015-ben úgy, hogy ezen belül maximum 7 százalék lehet az első generációs, vagyis a szárazföldi terményekből készülő bioetanol, illetve biodízel. Az Európai Bizottság azt is rögzítette, hogy egy-egy tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amelyet 2020-ra elért.

Ezért fontos, hogy a hazai benzinkutakon is bevezessék az E10-es üzemanyagot – mondta egy háttérbeszélgetésen Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója. Mint emlékeztetett, február 5–6-i ülésük után a V4-országok agrárkamarái arról nyilatkoztak, hogy saját országuk döntéshozóinál kezdeményezik a bioüzemanyagok bekeverési arányának növelését. Ehhez az ágazat szereplői szerint arra lenne szükség, hogy legkésőbb ez év végéig bevezessék a 10 térfogatszázalék etanolt tartalmazó E10 és a 7 térfogatszázalék biodízelt tartalmazó B7 üzemanyagokat. A V4-országok agrárkamaráinak legutóbbi ülésén ezt az álláspontot 31 kelet-közép-európai, együttesen több mint hatmillió tonna gabonát és repcét feldolgozó üzem – a visegrádi országokon kívül Litvániából, Lettországból és Bulgáriából érkező – képviselői nyomatékosították. A bioüzemanyagok nagyobb arányú bekeverése egybeesne a klímapolitikai célkitűzésekkel, egyúttal évente több milliárd literrel csökkentené a régió olajszükségletét. Ráadásul a bioüzemanyag-előállítás melléktermékeként keletkező GMO-mentes takarmány érzékelhetően mérsékelné az importált génmódosított szójától való függőséget.

A kukoricából – magyarországi feldolgozókban – készülő bioetanol aránya az üzemanyagokban a 3 százalékot sem éri el, míg a repcéből és ráadásul nem itthon előállított biodízellel együtt a megújulók aránya összességében valamivel több, mint 6 százalék. Eközben Bulgáriában és Romániában – ahol az

autók átlagéletkora nem alacsonyabb, mint Magyarországon – ez az arány eléri a 8-9 százalékot.

Az E10-es üzemanyag bevezetése csupán szabályozási kérdés, egyébként minden feltétel adott hozzá, a kutakon ugyanúgy, mint az autóparkban – mondta Reng Zoltán. Ez a lépés a kukoricatermelők számára biztosítaná, hogy megmarad a piacuk, ellenkező esetben növekedne az értékesítési kockázatuk – tette hozzá. A biodízellel szemben a bioetanol nagy előnye, hogy az utóbbi alapanyagát adó kukorica a repcénél nagyobb szerepet játszik a hazai növénytermesztésben, és itthon dolgozzák fel, szemben a repcével, amely nyersanyagként kerül külföldi finomítókba. Arról nem is beszélve, hogy a dízelüzemű autók értékesítése visszaszorulóban van, így a biodízel kevésbé perspektivikus. Érdemes lenne tehát a hazai feldolgozókból kikerülő bioetanollal elérni a meghatározott bekeverési arányt, és nem az importból származó biodízellel, ehhez megvan az itthoni feldolgozókapacitás – mondta Reng Zoltán.

Magyarország meghatározó – a harmadik legfontosabb – szereplője az uniós etanolpiacnak, a közösségben előállított etanol 17 százaléka készül a hazai üzemekben az itthon termelt takarmánykukoricából. A két legnagyobb hazai bioetanolgyár – a Pannonia Bio Zrt. és a Hungrana Kft. – mintegy 2,2 millió tonna Magyarországon termesztett takarmánykukoricát dolgoz fel évente, amelyből a két cég összesen 680 millió liter fenntartható bioetanolt állít elő. Az állattenyésztés számára különösen fontos, hogy a bioetanol melléktermékeként magas fehérjetartalmú, GMO-mentes takarmány is képződik 590 ezer tonna mennyiségben, ami nagymértékben csökkenti az importszója-függőséget.

A szójahatás

A tavalyi év második felében 112 százalékkal nőtt az unió USA-ból származó szójaimportja, amivel az Egyesült Államokból az EU-ba érkező importszója aránya az előző gazdasági évben mért 39,2-ről 75 százalékra emelkedett. Eközben az importszója bioüzemanyagként történő felhasználásának engedélyezése is folyamatban van, s ha ez megtörténik, az uniós termékek közvetlen versenytársa lenne az importszója. A javaslatot Magyarország és a V4-ek sem támogatják, Németország viszont nem ellenezte, feltehetően azért, mert amennyiben sikertelenül zárulnának az EU és az USA közötti kereskedelmi tárgyalások, annak a német autóipar lehet az egyik legnagyobb vesztese. A V4-ek és különösen Magyarország számára ezért is fontos az E10 üzemanyag bevezetése.

A magyarországi gyárak

2,2

millió tonna hazai alapanyagot dolgoznak fel

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.