Egy korábbi európai uniós direktíva szerint 2020-ra az üzemanyagokban legalább 10 százalék megújuló energiaforrásnak kell lennie, ezt az előírást módosították 2015-ben úgy, hogy ezen belül maximum 7 százalék lehet az első generációs, vagyis a szárazföldi terményekből készülő bioetanol, illetve biodízel. Az Európai Bizottság azt is rögzítette, hogy egy-egy tagállam bioüzemanyag-gyártását azon a termelési szinten kell befagyasztani 2030-ig, amelyet 2020-ra elért.
Ezért fontos, hogy a hazai benzinkutakon is bevezessék az E10-es üzemanyagot – mondta egy háttérbeszélgetésen Reng Zoltán, a Hungrana Kft. vezérigazgatója. Mint emlékeztetett, február 5–6-i ülésük után a V4-országok agrárkamarái arról nyilatkoztak, hogy saját országuk döntéshozóinál kezdeményezik a bioüzemanyagok bekeverési arányának növelését. Ehhez az ágazat szereplői szerint arra lenne szükség, hogy legkésőbb ez év végéig bevezessék a 10 térfogatszázalék etanolt tartalmazó E10 és a 7 térfogatszázalék biodízelt tartalmazó B7 üzemanyagokat. A V4-országok agrárkamaráinak legutóbbi ülésén ezt az álláspontot 31 kelet-közép-európai, együttesen több mint hatmillió tonna gabonát és repcét feldolgozó üzem – a visegrádi országokon kívül Litvániából, Lettországból és Bulgáriából érkező – képviselői nyomatékosították. A bioüzemanyagok nagyobb arányú bekeverése egybeesne a klímapolitikai célkitűzésekkel, egyúttal évente több milliárd literrel csökkentené a régió olajszükségletét. Ráadásul a bioüzemanyag-előállítás melléktermékeként keletkező GMO-mentes takarmány érzékelhetően mérsékelné az importált génmódosított szójától való függőséget.
A kukoricából – magyarországi feldolgozókban – készülő bioetanol aránya az üzemanyagokban a 3 százalékot sem éri el, míg a repcéből és ráadásul nem itthon előállított biodízellel együtt a megújulók aránya összességében valamivel több, mint 6 százalék. Eközben Bulgáriában és Romániában – ahol az
autók átlagéletkora nem alacsonyabb, mint Magyarországon – ez az arány eléri a 8-9 százalékot.
Az E10-es üzemanyag bevezetése csupán szabályozási kérdés, egyébként minden feltétel adott hozzá, a kutakon ugyanúgy, mint az autóparkban – mondta Reng Zoltán. Ez a lépés a kukoricatermelők számára biztosítaná, hogy megmarad a piacuk, ellenkező esetben növekedne az értékesítési kockázatuk – tette hozzá. A biodízellel szemben a bioetanol nagy előnye, hogy az utóbbi alapanyagát adó kukorica a repcénél nagyobb szerepet játszik a hazai növénytermesztésben, és itthon dolgozzák fel, szemben a repcével, amely nyersanyagként kerül külföldi finomítókba. Arról nem is beszélve, hogy a dízelüzemű autók értékesítése visszaszorulóban van, így a biodízel kevésbé perspektivikus. Érdemes lenne tehát a hazai feldolgozókból kikerülő bioetanollal elérni a meghatározott bekeverési arányt, és nem az importból származó biodízellel, ehhez megvan az itthoni feldolgozókapacitás – mondta Reng Zoltán.
Magyarország meghatározó – a harmadik legfontosabb – szereplője az uniós etanolpiacnak, a közösségben előállított etanol 17 százaléka készül a hazai üzemekben az itthon termelt takarmánykukoricából. A két legnagyobb hazai bioetanolgyár – a Pannonia Bio Zrt. és a Hungrana Kft. – mintegy 2,2 millió tonna Magyarországon termesztett takarmánykukoricát dolgoz fel évente, amelyből a két cég összesen 680 millió liter fenntartható bioetanolt állít elő. Az állattenyésztés számára különösen fontos, hogy a bioetanol melléktermékeként magas fehérjetartalmú, GMO-mentes takarmány is képződik 590 ezer tonna mennyiségben, ami nagymértékben csökkenti az importszója-függőséget.
A szójahatás
A tavalyi év második felében 112 százalékkal nőtt az unió USA-ból származó szójaimportja, amivel az Egyesült Államokból az EU-ba érkező importszója aránya az előző gazdasági évben mért 39,2-ről 75 százalékra emelkedett. Eközben az importszója bioüzemanyagként történő felhasználásának engedélyezése is folyamatban van, s ha ez megtörténik, az uniós termékek közvetlen versenytársa lenne az importszója. A javaslatot Magyarország és a V4-ek sem támogatják, Németország viszont nem ellenezte, feltehetően azért, mert amennyiben sikertelenül zárulnának az EU és az USA közötti kereskedelmi tárgyalások, annak a német autóipar lehet az egyik legnagyobb vesztese. A V4-ek és különösen Magyarország számára ezért is fontos az E10 üzemanyag bevezetése.
A magyarországi gyárak
2,2
millió tonna hazai alapanyagot dolgoznak fel
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.