A határozott termelői fellépéssel sikerült megakadályozni, hogy beessenek a nyerstej-árak – számoltak be a Világgazdaság által megkérdezett tejpiaci szereplők. Mint emlékezetes, márciusban a Penny Market Szlovákiából származó, a piacinál jóval alacsonyabb áron árult UHT-tejjel indított vevőcsalogató akciót, amely ellen a termelők – az agrárkamara és a terméktanács támogatásával – tiltakozó akciót szerveztek.
Az ügyben az élelmiszer-biztonsági hatóság vizsgálata még tart. A megkérdezett tejtermelők emlékeztetnek arra, hogy a tejpiacon kialakult egyensúly törékeny, de a jelenlegi helyzetben a termékpálya minden szereplője megtalálhatja a számítását. Úgy tudják, a Penny által meghirdetett tenderen magyar feldolgozók is nyertek, termékeik hamarosan megjelennek az áruházláncban – kérdés, milyen áron. Arról nincs hír, hogy az ominózus szlovákiai UHT-tej árából következően nyomott árú beszerzések indultak volna el.
Nehéz feladata van a terméktanácsnak, mert arról kellene megállapodni a szervezeten belül, hogy az UHT-tejet ne lehessen vevőcsábító eszközként használni – mondta a Világgazdaságnak Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója. Ha sikerül is kialakítani egy ilyen szabályozást, az csak középtávon, két-három éves távlatban lehetséges, ugyanis annak az uniós és a versenyjoggal is összeegyeztethető, önszabályozó eszközként kell működnie. A terméktanácsban egyébként a kilenc nagy élelmiszer-kiskereskedelmi cég közül hét tag.
Mások arra emlékeztettek, hogy a terméktanács más ügyekben is úttörő szerepet vitt, így ha ebben az esetben megszületik a szabályozás, azt a vevőcsalogatónak használt egyéb, lenyomott árú élelmiszerekre is alkalmazni lehet.
A Penny akciója azért is vert nagy hullámokat, mert a tejpiacon már érzékelték az áfacsökkentés hatásait. Az UHT- és az ESL-tej januártól 5 százalékos áfaszintje nemcsak a fogyasztói, hanem a feldolgozói átadási árakban is jelentkezett. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) 2019 első 15 hetére vonatkozó adatai szerint az áfacsökkentés után a 2,8 százalékos zsírtartalmú, dobozos tartós tej feldolgozói értékesítési ára 3, a belföldi értékesített mennyisége pedig 12 százalékkal nőtt 2018 bázisadataihoz képest. Ugyanebben az időszakban az 1,5 százalékos zsírtartalmú dobozos tartós tejnél a feldolgozói ár 4 százalékos és a belföldi értékesítés 3 százalékos növekedését mérte az AKI.
Márciusban a nyers tej országos termelői átlagára kilogrammonként 99,49 forint volt, ami – a fehérjetartalom 0,02 százalékpontos és a zsírtartalom 0,08 százalékpontos romlása mellett – nem jelentett számottevő változást a februárihoz képest, de 4 százalékkal meghaladta az előző évi márciusi átlagárat. Az idén februárinál 13 százalékkal több, a 2018. márciusinál 1 százalékkal kevesebb nyers tejet vásároltak fel.
A kiviteli ár a termelői átlagárnál 5 százalékkal alacsonyabb, 94,86 forint volt, ami az előző havihoz képest 7 százalékos csökkenés, az egy évvel korábbihoz viszonyítva pedig 17 százalékos emelkedés. Az AKI adatai szerint a nyers tej kiszállítása 10 százalékkal nőtt márciusban az egy évvel korábbihoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.