Magyar gazdaság

Nem segített a húsvét a termelőkön

A baromfiágazaton belül a tojástermelés a legkevésbé integrált, így a legalacsonyabb az érdekérvényesítő képessége is, ennek következtében a húsvéti időszakhoz képest szokatlanul alacsonyak az árak. A szakértők attól tartanak, hogy sokan felhagynak a termeléssel, és a következő fogyasztási csúcsnál már az import lesz az ármeghatározó.

Nem változott a néhány héttel ezelőtti helyzet, idén húsvét előtt sok helyen csökkentek a tojásárak, ami – az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva – szinte példátlan fejlemény – mondta a Világgazdaságnak Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (Tojás-

szövetség) alelnöke.

Értékelése szerint az alacsony árszint most annak a következménye, hogy az elmúlt időszak piaci anomáliái után – amelyeket a madárinfluenza és a fipronilbotrány okozott – helyreállt ugyan az ágazat termelőképessége, de az integráció alacsony foka miatt a sok kis és közepes magyarországi tojástermelő érdekérvényesítő képessége jóval kisebb a koncentrált kiskereskedelemmel szemben. A tojás ennek megfelelően már áruházba becsalogató termék lett: a Blokk.com öt áruházláncot vizsgáló körképe szerint a darabonként 27–30 forint közötti árak 28–31 százalékos áruházi akciókat jelentenek.

Egységes árakról nehéz beszélni, de a statisztikák szerint az önköltséget azért kitermelik a mostani árakkal – mondta Pákozd Gergely. A Tojásszövetség alelnökének aggodalma abból táplálkozik, hogy a normál időszakihoz képest 30-36 százalékkal is nagyobb forgalmú húsvéti ünnepek után a kereslettel együtt az árak is visszaesnek, és mivel a jelenlegi alacsony árakon nem keletkezett elegendő tartalékuk, a nyáron esedékes takarmánybeszerzéseket és az állománycserét nem tudják majd finanszírozni a termelők. Ebben az időszakban a korábbi évek tapasztalatai alapján az átvételi árak már nem érik el az önköltséget. Ezért félő, hogy sokan nemcsak csökkentik a termelésüket, hanem fel is hagynak vele, és így – mivel a tojástermelésben a hosszabb nevelési időszak miatt, például a brojlerhizlalásban is csak lassan lehet reagálni a piaci folyamatokra – jogos az aggodalom, hogy egy következő keresleti csúcsnál importból kell fedezni a szükségletet – vetette fel Pákozd Gergely. Márpedig ha a külföldi áru elér egy kritikus tömeget, ármeghatározóvá válik, és vélhetően még lejjebb viszi a hazai árszintet – tette hozzá.

Az ágazaton sokat segítene, ha a jelenlegi, a KSH adatai szerint 234 darabos egy főre jutó éves fogyasztás ismét elérné a 2010-es évek előtti 300 darabot meghaladó szintet. Ezért a Tojásszövetség országos, ismeretterjesztő iskolai programot indít rEGGelem címmel, amelyben az egészséges reggelizés és a teljes értékű tojásos reggeli fontosságára hívja fel a figyelmet játékos formában – jelentette be a szakmai szervezet. A kampány alapötlete onnan származik, hogy egy kutatás szerint a tojást a legtöbben a reggelihez kapcsolják, ezt az étkezést pedig elhanyagolják a családok: az iskoláskorú gyerekek több mint fele nem reggelizik mindennap.

tojásszövetség Pákozd Gergely tojástermelés tojásár
Ezek is érdekelhetik