Nem változott a néhány héttel ezelőtti helyzet, idén húsvét előtt sok helyen csökkentek a tojásárak, ami – az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva – szinte példátlan fejlemény – mondta a Világgazdaságnak Pákozd Gergely, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetségének (Tojás-
szövetség) alelnöke.
Értékelése szerint az alacsony árszint most annak a következménye, hogy az elmúlt időszak piaci anomáliái után – amelyeket a madárinfluenza és a fipronilbotrány okozott – helyreállt ugyan az ágazat termelőképessége, de az integráció alacsony foka miatt a sok kis és közepes magyarországi tojástermelő érdekérvényesítő képessége jóval kisebb a koncentrált kiskereskedelemmel szemben. A tojás ennek megfelelően már áruházba becsalogató termék lett: a Blokk.com öt áruházláncot vizsgáló körképe szerint a darabonként 27–30 forint közötti árak 28–31 százalékos áruházi akciókat jelentenek.
Egységes árakról nehéz beszélni, de a statisztikák szerint az önköltséget azért kitermelik a mostani árakkal – mondta Pákozd Gergely. A Tojásszövetség alelnökének aggodalma abból táplálkozik, hogy a normál időszakihoz képest 30-36 százalékkal is nagyobb forgalmú húsvéti ünnepek után a kereslettel együtt az árak is visszaesnek, és mivel a jelenlegi alacsony árakon nem keletkezett elegendő tartalékuk, a nyáron esedékes takarmánybeszerzéseket és az állománycserét nem tudják majd finanszírozni a termelők. Ebben az időszakban a korábbi évek tapasztalatai alapján az átvételi árak már nem érik el az önköltséget. Ezért félő, hogy sokan nemcsak csökkentik a termelésüket, hanem fel is hagynak vele, és így – mivel a tojástermelésben a hosszabb nevelési időszak miatt, például a brojlerhizlalásban is csak lassan lehet reagálni a piaci folyamatokra – jogos az aggodalom, hogy egy következő keresleti csúcsnál importból kell fedezni a szükségletet – vetette fel Pákozd Gergely. Márpedig ha a külföldi áru elér egy kritikus tömeget, ármeghatározóvá válik, és vélhetően még lejjebb viszi a hazai árszintet – tette hozzá.
Az ágazaton sokat segítene, ha a jelenlegi, a KSH adatai szerint 234 darabos egy főre jutó éves fogyasztás ismét elérné a 2010-es évek előtti 300 darabot meghaladó szintet. Ezért a Tojásszövetség országos, ismeretterjesztő iskolai programot indít rEGGelem címmel, amelyben az egészséges reggelizés és a teljes értékű tojásos reggeli fontosságára hívja fel a figyelmet játékos formában – jelentette be a szakmai szervezet. A kampány alapötlete onnan származik, hogy egy kutatás szerint a tojást a legtöbben a reggelihez kapcsolják, ezt az étkezést pedig elhanyagolják a családok: az iskoláskorú gyerekek több mint fele nem reggelizik mindennap.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.