BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagy cégek sikeresek az élelmiszerexportban

Az élelmiszeriparba 2014 óta érkező támogatások összege meghaladta a 300 milliárd forintot, az ágazat fejlődő pályára állt, nyeresége pedig csaknem a duplájára nőtt az öt évvel ezelőttihez képest – jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Magyar Termék Nonprofit Kft. konferenciáján. A támogatások egy része nemzeti forrásból származott, ami jelzi, hogy a kormány kiemelt stratégiai ágazatként kezeli az élelmiszeripart. A számok alapján az ágazatnak valóban ott a helye: 90 ezer munkavállalót foglalkoztat, 3332 milliárd forintos kibocsátása a második legnagyobb a feldolgozóágazatok között, termékei 70 százalékát kizárólag magyar tulajdonban álló cégek állítják elő.

Jól teljesít az élelmiszeripar az exportban is, hiszen a kivitel az elmúlt öt évben megduplázódott, az ágazati árbevétel több mint 30 százaléka származik innen. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy a mintegy ötezer vállalkozás közül alig ezer szállít a külpiacokra is – hívta fel a figyelmet a miniszter. A külföldön értékesített termékek több mint 70 százalékát a nagyvállalatok állítják elő, 20 százalékát pedig közepes cégek, ami arra utal, hogy itt is szükség van a kisebb ágazati szereplők összefogására. Ahogyan a teljes agrár-élelmiszergazdaságra igaz, úgy az élelmiszeripari szereplők sem kerülhetik el, hogy reagáljanak a munkaerőhiányra és a klímaváltozás hatásaira, a jövőt mindenképpen a digitalizáció határozza meg ebben az iparágban is.

Az exportértékesítések növelését segíti a magyar cégek külföldi szakkiállításokon való részvételének tetemes anyagi támogatása – mondta a konferencián Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója. Az AMC külföldi kiállításokra szervezett közösségi standjain az ott kiállítók költségeik 90 százalékos állami támogatása mellett mutathatják be termékeiket.

A Takarékbank célja, hogy a hazai élelmiszeripar meghatározó finanszírozója legyen – mondta előadásában Vida József, a bank elnök-vezérigazgatója. Erre az évre ötvenmilliárd forintos növekedést terveznek, ezzel az ágazatba kihelyezett forrásaik nagysága elérné a 270 milliárd forintot.

Javult a hazai élelmiszerek megítélése, ezen belül pedig még inkább a Magyar Termék védjeggyel forgalmazott áruké – mondta a konferencián Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. A védjegyrendszert 170 cég csaknem négyezer terméke használja. Egy felmérés szerint az azonos árú külföldivel szemben a fogyasztók 85,9 százaléka választja a magyart, a magyar árukkal összevetve pedig 60 százalékuk veszi meg inkább a védjeggyel ellátottat. A vásárlók több mint fele 10 százalék felárat is hajlandó fizetni a Magyar Termék védjegyes áruért. Benedek Eszter elmondta, hogy terveik szerint szeptemberben bevezetik a Kiváló Termék védjegyet, és ősszel jelennek meg az első ÖKOlogikus védjegyes áruk is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.