Az élelmiszeriparba 2014 óta érkező támogatások összege meghaladta a 300 milliárd forintot, az ágazat fejlődő pályára állt, nyeresége pedig csaknem a duplájára nőtt az öt évvel ezelőttihez képest – jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Magyar Termék Nonprofit Kft. konferenciáján. A támogatások egy része nemzeti forrásból származott, ami jelzi, hogy a kormány kiemelt stratégiai ágazatként kezeli az élelmiszeripart. A számok alapján az ágazatnak valóban ott a helye: 90 ezer munkavállalót foglalkoztat, 3332 milliárd forintos kibocsátása a második legnagyobb a feldolgozóágazatok között, termékei 70 százalékát kizárólag magyar tulajdonban álló cégek állítják elő.
Jól teljesít az élelmiszeripar az exportban is, hiszen a kivitel az elmúlt öt évben megduplázódott, az ágazati árbevétel több mint 30 százaléka származik innen. Jelzésértékű ugyanakkor, hogy a mintegy ötezer vállalkozás közül alig ezer szállít a külpiacokra is – hívta fel a figyelmet a miniszter. A külföldön értékesített termékek több mint 70 százalékát a nagyvállalatok állítják elő, 20 százalékát pedig közepes cégek, ami arra utal, hogy itt is szükség van a kisebb ágazati szereplők összefogására. Ahogyan a teljes agrár-élelmiszergazdaságra igaz, úgy az élelmiszeripari szereplők sem kerülhetik el, hogy reagáljanak a munkaerőhiányra és a klímaváltozás hatásaira, a jövőt mindenképpen a digitalizáció határozza meg ebben az iparágban is.
Az exportértékesítések növelését segíti a magyar cégek külföldi szakkiállításokon való részvételének tetemes anyagi támogatása – mondta a konferencián Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója. Az AMC külföldi kiállításokra szervezett közösségi standjain az ott kiállítók költségeik 90 százalékos állami támogatása mellett mutathatják be termékeiket.
A Takarékbank célja, hogy a hazai élelmiszeripar meghatározó finanszírozója legyen – mondta előadásában Vida József, a bank elnök-vezérigazgatója. Erre az évre ötvenmilliárd forintos növekedést terveznek, ezzel az ágazatba kihelyezett forrásaik nagysága elérné a 270 milliárd forintot.
Javult a hazai élelmiszerek megítélése, ezen belül pedig még inkább a Magyar Termék védjeggyel forgalmazott áruké – mondta a konferencián Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. A védjegyrendszert 170 cég csaknem négyezer terméke használja. Egy felmérés szerint az azonos árú külföldivel szemben a fogyasztók 85,9 százaléka választja a magyart, a magyar árukkal összevetve pedig 60 százalékuk veszi meg inkább a védjeggyel ellátottat. A vásárlók több mint fele 10 százalék felárat is hajlandó fizetni a Magyar Termék védjegyes áruért. Benedek Eszter elmondta, hogy terveik szerint szeptemberben bevezetik a Kiváló Termék védjegyet, és ősszel jelennek meg az első ÖKOlogikus védjegyes áruk is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.