Míg a hagyományos kiskereskedelem legfeljebb 5-6 százalékkal nő évente, az online a magasabb bázison is 18-20 százalékkal, emiatt az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknak is egyre fontosabb a virtuális tér. A hazai bolthálózatok közül tegnap a SPAR immár ötödik szereplőként indította el webshopját, ezzel a lépéssel a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan nyomdokaiba lépett.
A Világgazdaság körképe szerint többcsatornás kereskedelmi koncepciót akkor üzemeltethet sikeresen egy piaci szereplő, ha a hagyományos vásárlás és az internetes rendelés során a vásárlók egységesen magas szintű szolgáltatást, széles választékot és kedvező árakat érhetnek el. A kosárérték terén mindenütt legalább két-háromszoros, de van ahol négy-ötszörös a különbség az internetes vásárlások javára: jellemzően a 4-6 ezer forintos bolti kosarakkal állnak szemben a legalább 20-25 ezer forintos netes rendelések. Az utóbbiak összetételében egyelőre főként a nehéz, de nagy mennyiségben vásárolt termékek vannak többségben: a sör, az ásványvíz, az üdítő, a tartós tej, a tisztítószer és a papíráru.
Bár az élelmiszerek online beszerzése iránti igény egyre nő, a SPAR belépése a piacra nagyot lendíthet azon, hogy a hazai, 4 százalék körüli arány megközelítse a 10 százalék feletti uniós átlagot. Előremutató, hogy a nagy szereplők együttes jelenléte nemcsak a választékban sarkallja sokszínűségre a versenytársakat, hanem a logisztikai szolgáltatások árazása terén is hosszú távon éles lehet a verseny. Online kiszállításának 2013-as indulása óta a Tesco több mint 20 millió rendelést teljesített, ennek során mintegy 150 millió terméket juttatott el 500 ezer címre. A GRobynál a forgalom harmadáért felel az online értékesítés, ehhez azonban az is hozzájárul, hogy hagyományos üzletei a parkolók hiánya miatt nagybevásárlásra eleve nem alkalmasak. A CBA Prímánál is azt tapasztalják, hogy legalább három-négyszer akkora értékűek a netes vásárlások, mint a boltiak.
Több mint 960 millió forintos fejlesztés eredményeként a 23 budapesti kerület mellett 49 agglomerációs települést lefedve indult el a héten a SPAR webshopja, amely az év végéig csaknem száz új munkahelyet is teremt – jelentette be Szalay Zsolt, a cég ügyvezető igazgatója. Kifejtette, hogy a kiszállítás három áruházból – Pesterzsébet, Diósd, Szentendre – húsz teherautóval történik, de arra számítanak, hogy a vásárlók 10-15 százaléka a – 150 forintos költséggel járó – személyes átvételre szavaz majd. A vevők egyébként reggel nyolctól este tízig napi hét – kétórás – idősávban kérhetik a kiszállítást, amiért önmagában 500-1000 forintot kell fizetni, de 25 ezer forintos vásárlás felett ingyenes a szolgáltatás.
Janó Dávid, a vállalat e-kereskedelmi vezetője lapunknak kiemelte: a hagyományos üzleteikben 550 ezer vásárlót érnek el évente, ezzel szemben a kiszállítási területen akár 800 ezer háztartást is lefedhetnek. Arra számít, hogy a forgalom mintegy kétharmadát adhatja a főváros, a fennmaradó egyharmadot pedig az agglomeráció. A kiszállítást egyelőre 45 sofőr végzi, a munkájukat 6 vevőszolgálatos és 33 komissiózó munkatárs segíti, a központban pedig 14 kolléga szervezi és irányítja a folyamatot. A webshop éves forgalma a kezdeti időkben egy INTERSPAR áruház értékesítésének felelhet meg, egy átlagos vásárlói kosár tartalma pedig 15 ezer forint körül alakulhat.
A kiszállítási terület növelésére törekszik minden piaci szereplő, a teljes országos lefedettség azonban jó darabig mindenütt illúzió marad. A Tesco 107 településre juttatja el a rendeléseket: Budapest és vonzáskörzete mellett a Szeged–Hódmezővásárhely, Győr, Székesfehérvár–Veszprém–Siófok és Debrecen–Nyíregyháza térségekben. Élelmiszert Budapest 30 kilométeres körzetében szállít ki a megrendelőknek az Auchan, míg a csaknem tízezer műszaki, kerti, lakberendezési terméket és játékot országszerte. A CBA Príma a fővárosba és 54 környező településre szállít, de már tervezi a további bővítést. A GRoby harminc saját autóval szállít ki Budapesten és Pest megyében, az átfutás egy–három nap. A tartós élelmiszereket és a vegyi árukat az MPL futárszolgálat segítségével az ország egész területére eljuttatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.