BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriási tolongás a budapesti kiszállításokért

Az ország teljes területére még egyik lánc sem szállít élelmiszert, a fővárosban és környékén viszont a SPAR belépésével immár öt fajsúlyos szereplő versenyez a megrendelésekért.

Míg a hagyományos kiskereskedelem legfeljebb 5-6 százalékkal nő évente, az online a magasabb bázison is 18-20 százalékkal, emiatt az élelmiszer-kiskereskedelmi láncoknak is egyre fontosabb a virtuális tér. A hazai bolthálózatok közül tegnap a SPAR immár ötödik szereplőként indította el webshopját, ezzel a lépéssel a GRoby, a Tesco, a CBA Príma és az Auchan nyomdokaiba lépett.

A Világgazdaság körképe szerint többcsatornás kereskedelmi koncepciót akkor üzemeltethet sikeresen egy piaci szereplő, ha a hagyományos vásárlás és az internetes rendelés során a vásárlók egységesen magas szintű szolgáltatást, széles választékot és kedvező árakat érhetnek el. A kosárérték terén mindenütt legalább két-háromszoros, de van ahol négy-ötszörös a különbség az internetes vásárlások javára: jellemzően a 4-6 ezer forintos bolti kosarakkal állnak szemben a legalább 20-25 ezer forintos netes rendelések. Az utóbbiak összetételében egyelőre főként a nehéz, de nagy mennyiségben vásárolt termékek vannak többségben: a sör, az ásványvíz, az üdítő, a tartós tej, a tisztítószer és a papíráru.

Bár az élelmiszerek online beszerzése iránti igény egyre nő, a SPAR belépése a piacra nagyot lendíthet azon, hogy a hazai, 4 százalék körüli arány megközelítse a 10 százalék feletti uniós átlagot. Előremutató, hogy a nagy szereplők együttes jelenléte nemcsak a választékban sarkallja sokszínűségre a versenytársakat, hanem a logisztikai szolgáltatások árazása terén is hosszú távon éles lehet a verseny. Online kiszállításának 2013-as indulása óta a Tesco több mint 20 millió rendelést teljesített, ennek során mintegy 150 millió terméket juttatott el 500 ezer címre. A GRobynál a forgalom harmadáért felel az online értékesítés, ehhez azonban az is hozzájárul, hogy hagyományos üzletei a parkolók hiánya miatt nagybevásárlásra eleve nem alkalmasak. A CBA Prímánál is azt tapasztalják, hogy legalább három-négyszer akkora értékűek a netes vásárlások, mint a boltiak.

Több mint 960 millió forintos fejlesztés eredményeként a 23 budapesti kerület mellett 49 agglomerációs települést lefedve indult el a héten a SPAR webshopja, amely az év végéig csaknem száz új munkahelyet is teremt – jelentette be Szalay Zsolt, a cég ügyvezető igazgatója. Kifejtette, hogy a kiszállítás három áruházból – Pesterzsébet, Diósd, Szentendre – húsz teherautóval történik, de arra számítanak, hogy a vásárlók 10-15 százaléka a – 150 forintos költséggel járó – személyes átvételre szavaz majd. A vevők egyébként reggel nyolctól este tízig napi hét – kétórás – idősávban kérhetik a kiszállítást, amiért önmagában 500-1000 forintot kell fizetni, de 25 ezer forintos vásárlás felett ingyenes a szolgáltatás.

Janó Dávid, a vállalat e-kereskedelmi vezetője lapunknak kiemelte: a hagyományos üzleteikben 550 ezer vásárlót érnek el évente, ezzel szemben a kiszállítási területen akár 800 ezer háztartást is lefedhetnek. Arra számít, hogy a forgalom mintegy kétharmadát adhatja a főváros, a fennmaradó egyharmadot pedig az agglomeráció. A kiszállítást egyelőre 45 sofőr végzi, a munkájukat 6 vevőszolgálatos és 33 komissiózó munkatárs segíti, a központban pedig 14 kolléga szervezi és irányítja a folyamatot. A webshop éves forgalma a kezdeti időkben egy INTERSPAR áruház értékesítésének felelhet meg, egy átlagos vásárlói kosár tartalma pedig 15 ezer forint körül alakulhat.

A kiszállítási terület növelésére törekszik minden piaci szereplő, a teljes országos lefedettség azonban jó darabig mindenütt illúzió marad. A Tesco 107 településre juttatja el a rendeléseket: Budapest és vonzáskörzete mellett a Szeged–Hódmezővásárhely, Győr, Székesfehérvár–Veszprém–Siófok és Debrecen–Nyíregyháza térségekben. Élelmiszert Budapest 30 kilométeres körzetében szállít ki a megrendelőknek az Auchan, míg a csaknem tízezer műszaki, kerti, lakberendezési terméket és játékot országszerte. A CBA Príma a fővárosba és 54 környező településre szállít, de már tervezi a további bővítést. A GRoby harminc saját autóval szállít ki Budapesten és Pest megyében, az átfutás egy–három nap. A tartós élelmiszereket és a vegyi árukat az MPL futárszolgálat segítségével az ország egész területére eljuttatják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.