A következő négy évben legalább 150 milliárd forint áll rendelkezésre kerékpárút-fejlesztésekre Magyarországon – erről az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos nyilatkozott a Világgazdaságnak. Ez több európai uniós operatív programból (Ginop, Vekop) és jelentős mennyiségű hazai forrásból áll össze. Révész Máriusz elmondta, hogy ezt az összeget el is kellene költeni ebben az időszakban, már zajlik a szükséges tervek előkészítése. Korábban a lehívásokat a közbeszerzések elhúzódása is nehezítette, de a forrásokat az idén már a vonatkozó költségvetési rendnek megfelelő ütemben használják fel. Kiemelte, hogy a keretösszegben nemcsak az országos hálózati elemek szerepelnek, hanem a kisebb, megyei beruházások is. Mivel a Magyar falu programban is különítettek el pénzt biciklisprojektekre, Révész Máriusz azzal kalkulál, hogy a teljes keret átlépheti a 150 milliárdos küszöböt.
A kormánybiztos a konkrét beruházásokra vonatkozóan azt mondta, hogy elsődlegesen azok az elképzelések valósulhatnak meg, amelyeket régebbi (2011-es és 2015-ös) kormányhatározatok rögzítenek. Példaként említette az EuroVelo 6-os Duna menti kerékpárutat, amely Rajkát kötné össze Budapesttel. „Sor kerül a Budapest–Balaton szakasz megépítésére, ahogy a Balatonkör felújítására is” – sorolta. Ezenkívül is születtek döntések különböző kerékpáros fejlesztések kivitelezéséről, például jövő tavaszig teljes lehet a Tisza-tó körüli bicikliút, addig ugyanis a még hiányzó, Tiszafüred és Poroszló közti nyolc kilométeres szakaszt is járhatóvá tennék kerékpárral. Azt is közölte, hogy még a nyár előtt több kisebb munkálatot elvégeznek a Balatonkörnél, illetve a főváros és a tó közti szakaszon. Augusztus 20. után pedig a Balatonkör engedélyköteles részeinek korszerűsítése is elkezdődik. Napirenden van a Felső-Tisza vidékén a Tokaj–Tiszabecs közötti kerékpározható töltés kialakítása, illetve a Debrecen–Nagyvárad közötti kerékpárút megvalósítása is. Két kerékpároshíd is épül, a már említett Tiszafüred–Poroszló között, valamint Tokajban Erzsébet királyné névvel. Az előbbit még ez év decemberében át is adnák.
Révész Máriusz arra is felhívta a figyelmet, hogy Magyarországon a közlekedésben részt vevő kerékpárosok 20 százalékos aránya Hollandia és Dánia után a harmadik legjobb Európában, de míg itthon főleg vidéken alakul kedvezően ez a statisztika, a hollandoknál és a dánoknál éppen a nagyvárosok húzzák fel a mutatót: Budapesten a biciklizők alig 3 százaléknyian vannak, Koppenhágában pedig 37 százaléknyian. A főváros Balázs Mór-tervben vállalt törekvése, hogy a mutatót 2030-ra 10 százalékra tornássza fel. „A budapesti forgalmi kerékpározás körülményeinek javítására mintegy tízmilliárd forint jut, a tervezett fejlesztések zömükben a turisztikai kerékpározásra fókuszálnak” – hangsúlyozta.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy azok a projektek, amelyek már befejeződtek, látható eredményeket hoztak. Ezt hűen tükrözi a Velencei-tó és a Tisza-tó esete is, az utóbbinál először az országban kerékpáros-számlálást is végeztek. Itt 2016-ban 20 ezren ültek nyeregbe, 2017-ben már 31 ezren, miután megszüntették az áthaladó autósforgalmat, tavaly pedig az 54 ezret is meghaladta ez a szám. Mindez azért is biztató, mert a biciklihasználat elterjedése nemzetgazdasági szinten is hoz a konyhára. Egy holland kutatás szerint azok, akik két keréken járnak munkába, évente 1,2 nappal kevesebbet vannak betegszabadságon, mint autós társaik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.