Az elmúlt két évben jelentős változáson ment keresztül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési gyakorlata, az adózóbarát hozzáállás, úgy tűnik, jól működik, a létszáma az elmúlt három évben csökkent, ennek ellenére az új módszerekkel is hozzák az előírt bevételeket az adóhiány-feltárásoknál – mondta Szmicsek Sándor, a Mazars adópartnere a cég kelet-közép-európai Adóbrosúráját bemutató sajtótájékoztatón. Ám van határa az adóhatóság baráti fellépésének, a számlagyárak esetében például kifejezetten kemény a reakció. Amíg viszont az elfogadható határon belül marad egy cég, a NAV megpróbálja minél hatékonyabban, barátságos eszközökkel, lehetőleg formális vizsgálatok, ellenőrzések nélkül elérni az adók beszedését – összegezte az elmúlt egy év tapasztalatait Szmicsek Sándor.
Az adótanácsadók példaként elemezték a transzferár-ellenőrzéseket, amelyek során első lépésben egy nyolcszázas listára válogatta össze a NAV az iparági sztenderdektől eltérő cégeket.
A tapasztalatok szerint, ha egy cég hozta az iparági átlagot nyereségben vagy befizetett adóban, akkor megússza az ellenőrzéseket.
Az átlagtól eltérő cégeket tehát először a NAV írásban szólította fel az adatok ellenőrzésére, ha ilyenkor érdemben reagálnak a megkeresésre, azaz önellenőriznek és fizetnek, akkor megússzák a második körös hivatalos, ám még mindig rendkívül udvarias személyes konzultációt.
Még ez sem számít hivatalos ellenőrzésnek, hanem a meggyőzésé a főszerep, s a tapasztalatok szerint csak a harmadik körben bennmaradó cégeknél jön a formális ellenőrzés. Az adózóbarát hozzáállásra a körülmények is rákényszerítik a NAV-ot:
A NAV sem érdekelt tehát az ellenőrzések erőltetésében, mert hiányzik az ehhez szükséges kapacitása. A cél az, hogy a cégekkel megértessék: az ő érdekük is a jogkövető magatartás.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja